X
تبلیغات
رایتل

آموزش فناوری دانلود

خواندن و نوشتن همراه با تفکر

خواندن  و  نوشتن همراه  با  تفکر

هنگامی  که  نویسنده ای به  خلق  اندیشه  ها  و  طرحهای  خویش  مشغول  است  ممکن  است  نوشته  هایش  با  اشتباهات  و  کاستیهایی  همراه  باشد  و  در  اینجا  است  که  ممکن  است  ثمره های  فکری  او  به  ذهن  خوانندگانی  که بدون  تفکر  مطالعه می  کنند ،راه  یافته  و  در  اعمال آنها  اثرات  نامطلوبی  بگذارد  و  به  همین  علت  است  که  در  شرایط  امروز،هم  نویسنده  و  هم  خواننده مطالب  باید  برای  آن  چیزی  که  می نویسند  و  آن  چیزی  که  می  خوانند ،بیندیشند.

هنگامی  که کسی  قلم  به  دست  می  گیرد  و  می  نویسد،ضروری  است  که  سایه  تفکر  لحظه به  لحظه  بر بالای  سر  کلمات ثبت  شده  او  روان باشد  تا بهترین  اثربخشی  ناشی  از نوشتن  در خواننده پدپد آید .

تولستوی  می گوید: نوشتن مانند  زاییدن  است ،هنگامی  که  جنین  کامل  می شود ،به  دنیا  می آید  و  فکر  هم  تا کامل  نشود ،ثمره ای نخواهد  داد.همچنان  که  جنین  بسختی  متولد  می  شود ،پیدایش فکر هم  توام  با درد  و  رنج  است .

با  همه اینها،ممکن است  انسان  در  انتقال  دانسته هایش  به  صورت  کلمات  خطا  کند  یعنی  یا  نوشته ها  براستی  حقایق  درون  ذهن  نویسنده  را   منتقل  نکنند  و  یا  دانسته  های  ذهن  از  دقت  نظر  برخوردار  نبوده  و به  همراه  واژه  ها،مفاهیم  نادرست  را  به  درون  ذهن  خواننده  منتقل  کنند .

لذا ضروری  است  کسی  که  مطالعه  می  کند  به  دقت  در  مورد  آن  چیزی  که می  خواند  ،بیندیشد  و به  گفته ” هری  گلدن “ ، روزنامه نگا ر  معروف ،” خواندن بدون  فکر  کردن ،بدتر از  نخواندن  است .“

که می  خواند  و  با  پرتو  تفکر  و  دقت نظر  در جاده  کلمات  قدم  می  زند ،اگر  این  مسیر  را  به  درستی  بپیماید،ممکن  است  با  حقایقی به  شرح  زیر  روبرو  شود :

1-یافته های ناشی  از  مطالعه  خویش  را با  دانسته های  درون ذهنش به  هم می آمیزد و  به  نکات  جدیدی می  رسد.

2-با  خواندن  مطالب  به  فکر  فرو  می  رود  و  در مورد  آنها می اندیشد و  سوالاتی  در  ذهنش  پدید  می  آید  که  او  را  به  سوی  کسب  دانسته  های  جدید  هدایت  می کند و چراغ  علم  و  دانش  او فروزان  تر  می شود .

3-هر  چیزی را  چشم  بسته  قبول  نمی  کند  و  چه  بسا  نوشته  ها  را  پر  از  اشتباهات  یافته   و خود  را  از  شر  یک  نرم  افزار  مخرب  نجات  می بخشد  و آن  را  از  ذهن  می  زداید.

4-به  نقد مطالب  خوانده  شده  می پردازد و مزایا  و معایب آن  را  سنجیده و کفه  ترازو   را می نگرد  که  به  کدام  سو متمایل  است ،آیا  به  سلامت  جسم و  روح  او  کمک  می  کند و  یا تخریب  گر  او است.

5-ابهامات  پدید آمده  در  ذهنش را پیگیری  می کند  و با نویسنده  مطلب  ارتباط  برقرار کرده   و  به  تبادل نظر می پردازد  و  علاوه  بر  کسب  اطلاعات   بیشتر ،دانسته  هایش  را  به  نویسنده  منتقل  می کند  و  سبب  رفع  کاستیهای  قلم  نویسنده  شده  و  به  او کمک  می کند  تا  در  آینده  بتوان  نرم افزار کامل تری  خلق  کند.

امروزه  رسالت  سنگینی  بر  گردن  مطالعه  کننده وجود  دارد ،زیرا  او است  که  قادر  است  به  نویسندگان  کمک  کند  تا  آنان  در  راه خویش  قدم  های  درستی  را بردارند.خوانندگان  منفعل  و  بدون فکر،چه  بسا  زمینه  ساز  شکل گیری  نویسندگانی  در  جامعه  شوند  که  قلم  آنان  اثرات  نامطلوبی  بر  جامعه بر جا  بگذارد،اثراتی  که  سالیان آینده  به  یکباره  پدیدار می  شود .

6-خواننده  فعال  در خصوص  مطالب  خوانده  شده  با  متخصصان  و  اندیشمندان مشورت  کرده و آن  را  مورد  تحلیل   قرار می  دهد  و  از  نکات سودمند آن می  آموزد  و  از  خطرات آن آگاه می  شود .

چه  بسیار  نوشته هایی  که بدون  فکر  خوانده  شده  اند  و خوانندگان  شان  به  مصیبتی  گرفتار شده  اند.

 امروزه  زمانی  است  که  علاوه  بر اینکه  ما نیازمند  نویسندگان  توانمند و اندیشمندی  هستیم ،نیازمند خوانندگان  متفکری  نیز  هستیم  و  به  گفته  پاسکال،” اندیشه و  تفکر  پشتوانه  یی  بزرگ در سراسر  حیات  بشر  است  و انسان  بی  اندیشه  و  تفکر  به  ماده یی بی  روح  می  ماند،“ 

منبع : مقاله " خواندن و نوشتن با  تفکر"- نویسنده :  حمید  میرزاآقایی   - روزنامه  اعتماد -  یک  شنبه  22 دی ماه 1381 -صفحه 7

 

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)