آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

روش های نوین در تدریس ادبیات فارسی دوره ابتدایی

موضع مقاله : روش های نوین در تدریس ادبیات فارسی دوره ابتدایی . سال 1385


چکیده :


یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی است.


 پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .


 

ادامه مطلب ...

مهارت های نوشتن دانش آموزان

مهارت های نوشتن دانش آموزان 



1. املا به صورت گروهی به این شکل که بچه ها را به گروه های 5-6 نفره تقسیم می کنیم ودر هر گروه،هر خط را یک نفر از گروه می نویسد و در انتها نمره ی گروهی می دهیم و آن املادر پوشه ی گروه ها قرار می گیرد .
2. هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای خود می نویسد و ما املای همه ی گروه ها را جمع آوری کرده و می خوانیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کلاس می گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس ،دیکته میگوییم . در این صورت متن دیکته را بچه ها انتخاب کرده اند.

ادامه مطلب ...

تساوی

تساوی معلم پای تخته داد می زد صورتش از خشم گلگون بود و دستانش به زیر پوششی از گرد پنهان بود ولی ‌آخر کلاسی ها لواشک بین خود تقسیم می کردند وان یکی در گوشه ای دیگر جوانان را ورق می زد برای آنکه بی خود های و هو می کرد و با آن شور بی پایان تساوی های جبری را نشان می داد خطی خوانا به روی تخته ای کز ظلمتی تاریک غمگین بود تساوی را چنین بنوشت یک با یک برابر است از میان جمع شاگردان یکی برخاست همیشه یک نفر باید به پا خیزد به آرامی سخن سر داد تساوی اشتباهی فاحش و محض است معلم مات بر جا ماند و او پرسید گر یک فرد انسان واحد یک بود آیا باز یک با یک برابر بود سکوت مدهوشی بود و سئوالی سخت معلم خشمگین فریاد زد آری برابر بود و او با پوزخندی گفت اگر یک فرد انسان واحد یک بود آن که زور و زر به دامن داشت بالا بود وآنکه قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت پایین بود اگر یک فرد انسان واحد یک بود آن که صورت نقره گون چون قرص مه می داشت بالا بود وان سیه چرده که می نالید پایین بود؟ اگر یک فرد انسان واحد یک بود این تساوی زیر و رو می شد! حال می پرسم یک اگر با یک برابر بود نان و مال مفت خواران از کجا آماده می گردید؟ یا چه کس دیوار چین ها را بنا می کرد؟ یک اگر با یک برابر بود پس که پشتش زیر بار فقر خم می شد؟ یا که زیر ضربت شلاق له می گشت؟ یک اگر با یک برابر بود پس چه کس آزادگان را در قفس می کرد؟ معلم ناله آسا گفت بچه ها در جزوه های خویش بنویسید یک با یک برابر نیست.

راهنمای پدر ها و مادرها در روزهای امتحان

 

ماندانا سلحشور:  

کودکان و نوجوانان همه روزه با کوله بارى از کتاب ، دفتر و خوراکى به مدرسه مى روند تا بتوانند با کسب علم و دانش ، قدم در راه پیشرفت و ترقى گذارند . آنها هر روز مشق مى نویسند ، درس مى خوانند ، در فعالیت هاى گوناگون کلاسى شرکت مى کنند و همه چیز به روال عادى پیش مى رود تا. .. زمانى که امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان آرامش و راحتى آنان به هم مى ریزد که قدرت تمرکز و توجه بر روى ساده ترین مسائل و مطالب را هم از دست مى دهند . کودکان از ابتداى آغاز دبستان و زمانى که وارد مدرسه مى شوند ، هیچ ترس و دلهره و تصورى درباره امتحان و آزمون هاى کلاسى در ذهن ندارند و اساساً روز امتحان با روزهاى دیگر فرقى برایشان نمى کند . اما ، متاسفانه این والدین ، مربیان و آموزگاران هستند که بچه ها را نسبت به امتحان ، آشفته و پریشان مى کنند ، تا حدى که در سال هاى بعد ، چنان دچار اضطراب امتحان مى شوند ، که از مدرسه رفتن امتناع مى ورزند .

ادامه مطلب ...

ارزیابى شیوه‌هاى نوین آموزش در دنیاى مدرن

ارزیابى شیوه‌هاى نوین آموزش در دنیاى مدرن

 امروزه با ورود به عرصه موسوم به مدرنیته، شاهد این واقعیت مى‌باشیم که تکنولوژى و مظاهر دنیاى کنونی، همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است و این تاثیرگذارى نه صرفا در روشها بلکه در ماهیت علوم نیز مى‌باشد. حقیقت این است که امروزه در تحلیل‌هاى نوین در ارتباط با سنت و تجدد، این امر اثبات شده است که تکنولوژى امر خنثاى بدون جهت نمى‌باشد بلکه خود داراى ذات بوده و دنیایى از فرهنگها، آداب، رسوم و منش‌هایى را به همراه مى‌آورد. این یک ساده‌اندیشى است که بگوییم مدرنیته و زندگى ماشینى کنونی، مانند ابزارى است که هم مى‌توان از آن خوب استفاده کرد و هم منفی. اگرچه این نتیجه‌گیرى در برخى مواقع و در یک نگاه سطحى و ظاهری، ممکن است درست باشد ولى در نگاه عمیق باید گفت فاصله گرفتن از سنت و غرق در تکنولوژى گشتن، فى نفسه داراى تاثیراتى است که دیگر نمى‌توان آن را خنثى و بى‌جهت دانست. آنچه موضوع نوشتار حاضر است، بررسى ارزشى در نفى یا اثبات نظریه فوق نیست ولى هدف این بوده که به مقوله تجدد و تکنولوژى نباید ساده نگریست. در نوشته حاضر، درصدد این هستیم که تاثیرپذیرى یکى از هزاران مقوله متاثر از مدرنیته را مورد بررسى قرار دهیم و آن امر آموزش مى‌باشد. امروزه در کشور نیز جلوه‌هایى از آن مثل تاسیس دانشگاه‌هاى مجازى و آموزش از طریق رایانه به چشم مى‌خورد. آسیب‌شناسى این روش نوین بسیار حائز اهمیت است که مى‌تواند در کنار بررسى‌ آفات این روش مورد توجه قرار گیرد. به نظر ما این شیوه نوین آموزش مجازی، به خصوص در دانشگاهها، اگرچه داراى ثمرات مثبت و قابل توجهى است ولى معایب اساسى نیز دارد که ذیلا بدان مى‌پردازیم؛ الف- فوایسد و وجوه مثبت 1- سرعت انتقال اطلاعات در زمان واحد، به چندین دانشجو 2- بهره‌ورى در صرف وقت و هزینه، استفاده از مطالب ارائه شده توسط استاد 3- اعطاى نوعى اختیار وآزادى به دانشجو در نحوه استفاده از مطالبو... ب- معایب 1- یکى از بزرگترین معایب این شیوه نوین آموزشى این است که دیگر دانشجو از حضور در کلاس و رویارویى با استاد بى‌نیاز مى‌گردد. استفاده از نفس استاد و آموزش حضورى محاسنى دارد که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تاثیرگذارى‌هاى صحبت حضورى و مستقیم از حیث تامین پیش‌زمینه‌هاى روانى تعلیم و تعلم امرى انکارناپذیر است. 2- وقوف و تسلط استاد بر تک تک دانشجویان در آن واحد، خود زمینه ارزیابى‌هاى واقعى را توسط استاد فراهم مى‌آورد و اینکه استاد هنگام تدریس با جمع کثیرى از دانشجویان که در کلاس حضور یافته‌اند، مواجه مى‌شود. این امر خود فى نفسه مى‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزه در تدریس، در تداعى مطالب آموزشی، یارى‌گر استاد مى‌باشد. این نقاط مثبت در آموزش‌هاى مجازى وجود ندارد. 3- آموزش مهارت‌‌هاى عملى و غیر تئوریک فقط از طریق آموزش‌هاى سنتى و حضورى امکان‌پذیر است. تمرین‌هاى عملى دانشجو در کلاس و نظارتها و رفع نقص‌هاى عملى و مستمر استاد، نسبت به عملکرد دانشجو نیز فقط از همین طریق امکان خواهد یافت که آموزش مجازى نمى‌تواند به نحو کامل، عرض فوق را تامین سازد