X
تبلیغات
رایتل

آموزش فناوری دانلود

نمونه طرح درس روزانه درس زیست شناسی و آزمایشگاه 2

نمونه طرح درس روزانه درس زیست شناسی و آزمایشگاه 2   

  

 

برای استفاده به ادامه ی مطلب بروید ...

نمونه طرح درس روزانه درس زیست شناسی و آزمایشگاه 2

 

سال سوم ـ رشته علوم تجربی

مشخصات کلی

               نام کتاب : زیست شناسی و آزمایشگاه 2                    موضوع درس : ساختار و کار نورون ها

مدت : 80 دقیقه

محل تدریس :  کلاس درس                                    

تعداد دانش آموزان :       نفر

هدف های کلی درسی

 و هدفهای رفتاری

در پایان تدریس این جلسه دانش آموزان باید قادر باشند از طریق تعریف ، نحوه ی عمل و فواید وجود نورون ها ، ساختمان و عمل نورون ها را بدانند و عملکرد منفی مواد مخدر را بدانند و به نقش داروهای روان گردان بر سیستم عصبی انسان پی ببرند .

وسایل مورد نیاز

کتاب درسی ، تخته سیاه ، گچ های با رنگ های مختلف ، مولاژ نورون ، مولاژ غشای سلول و پوسترهای آموزشی

و فیلم های آموزشی در صورت امکان

زمان

کارها و اعمال جاری قبل از شروع درس

مواردی که معمولاً به طور مشترک در بیشتر جلسات انجام می گیرد مثل:

سلام و احوالپرسی ، مشاهده ظاهری افراد کلاس ، بررسی حضور و غیاب گذشته و فعلی ، خواندن دعای شروع درس

5 دقیقه

ارزشیابی تشخیصی

به منظور ارائه مطالب جدید لازم است در همین زمینه مطالبی از اطلاعات و دانستنی های گذشته سوال گردد .

مانند : وظایف کلی دستگاه عصبی ، لزوم هماهنگی بین فعالیت های جاندار با محیط داخلی و خارجی ، آشنایی با یونهای مثبت و منفی ، آشنایی با نقش انرژی زایی ATP ، آشنایی با ساختار دو لایه غشای سلول و مولکولهای آن ، آشنایی با مفاهیم محرک  و پاسخ و ..............

10 دقیقه

آماده سازی

رئوس مطالب به اختصار

دندریت ، اکسون ، جسم سلولی ، پایانه اکسون ، نورونهای میلین دار و بدون میلین  ، گره رانویه ، هدایت جهشی و پیوسته ، نورونهای حسی و حرکتی و رابط ، پتانسیل آرامش ، پمپ سدیم - پتاسیم ، پتانسیل عمل ، کانال های دریچه دار سدیمی و پتاسیمی ، سیناپس ،  فضای سیناپسی ، نورون پیش سیناپسی و سلول پس سیناپسی ، انتقال دهنده عصبی ، مواد روان گردان ، اعتیاد ، نیکوتین ، داروهای روان گردان ، وابستگی جسمی ، وابستگی روانی، انکفالین ها

10 دقیقه

فعالیت مربوط به روش ها

برای تدریس موارد بالا از ارائه شکل روی تخته سیاه کمک گرفته می شود و مولاژهای نورون و غشای سلول نیز در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود تا دید بهتری نسبت به مطالبی که قرار است ارائه شود ، پیدا کنند .

5 دقیقه

ارائه درس به طور کامل

ساختمان نورون و عمل اجزای آن توضیح داده شود . فرق نورونهای میلین دار از نظر ساختمان و سرعت هدایت پیام عصبی توضیح داده شود . وظایف انواع نورون تشریح شود . فعالیت نورون در هنگام آرامش و عمل از نظر غلظت یونها و توزیع آنها و تآثیرشان اختلاف پتانسیل آرامش و عمل شرح داده شود ،. نقش پمپ سدیم – پتاسیم و کانالهای دریچه دار سدیمی و پتاسیمی برای دانش آموزان توضیح داده شود و نمودار های مربوطه تفسیر شوند . تفاوت هدایت و انتقال پیام عصبی و عملکرد سیناپسها و انتقال دهنده های عصبی توضیح داده شود . مواد روان گردان و تاثیرشان بر دستگاه عصبی مرکزی با مثال هایی توضیح داده شوند و وابستگی های روانی و جسمانی هر یک بازگو شود . مقایسه عملکردی بین نیکوتین با استیل کولین و مواد مخدر با انکفالین ها صورت گیرد . سرکوب درد نیز با رسم طرحی توضیح داده شود .

35 دقیقه

 روشهای تکمیلی

رئوس مطالب

جمع بندی مطالب ارائه شده و ذکر اهمیت وجود دستگاه عصبی برای انسان و سایر جانوران .

2 دقیقه

فعالیت مربوط به روشها

دریافت سوالات مطرح شده و مرتبط با درس و پاسخ به برخی از آنها در حد توان و پاسخگویی در جلسات بعدی یا به صورت کتبی پس از تحقیق توسط دانش آموزان یا معلم .

3 دقیقه

ارزشیابی پایانی

رئوس مطالب

پرسش چند سوال متنوع  و خارج از کتاب و پاسخگویی برای رفع هر گونه ابهام احتمالی .

5 دقیقه

فعالیت مربوط به ارزشیابی

مطالعه ی پرسشهای این فصل و پاسخگویی به آنها توسط دانش آموزان

5 دقیقه

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)