X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

آموزش فناوری دانلود

طرح درس روزانه

طرح درس روزانه



 

طرح درس روزانه

طرح درس روزانه

شماره:

ماده درسی: ریاضی

موضوع درس: معادله خط(1)

مقطع تحصیلی:                            راهنمایی

پایه تحصیلی:سوم

مدت جلسه: 30 دقیقه

تاریخ اجرا:

تهیه کننده:   علیرضا تنهایی

اهداف کلی

شناخت معادله خط و رسم خطی که معادله ی آن داده شده است.

هدف های جزئی

1-دانش آموزان با مشخص بودن نقاط معادله ی خط را حدس بزنند.

2-دانش آموزان معنای معادله ی خط را درک نمایند.(رابطه ی بین x و y هر نقطه ی خط)

 

هدف های رفتاری

دانش آموزان در پایان و ضمن تدریس:

1-قادر به رسم خطی که معادله ی آن داده شده، باشند.(شناختی - کاربرد)

2-اگر معادله ی خط موجود باشد بدون رسم خط تشخیص دهد نقطه ای که مختصات آن داده شده روی خط قرار دارد یا خیر؟( شناختی- درک و فهم)

3-در حل مسائل، مفهوم معادله را به کار برد. (شناختی - کاربرد)

روش های تدریس

روش فعالیت محور(همیاری) - روش توضیحی پرسش و پاسخ - استفاده از نرم افزار PowerPoint

رسانه های آموزشی

کتاب درسی صفحه ی مختصات شطرنجی، ماژیک وایت برد- کامپیوتر( CD) 

قبل از شروع درس

  (2 دقیقه)

سلام و احوالپرسی - حضور و غیاب -  دقت در وضع جسمانی و روحی دانش آموزان و بررسی تکالیف

تعیین رفتار ورودی

1-دانش آموزان باید بتوانند مکان نقطه ی داده شده را روی صفحه تعیین کنند.

2-دانش آموزان باید بتوانند مقدار عددی یک عبارت جبری را حساب کنند.

ارزشیابی تشخیصی

       (5 دقیقه)

1- نقطه ی  و ..... را روی دستگاه مختصات خود مشخص کنید.

2- نقطه ی B که روی صفحه می بینید چه مختصاتی دارد؟

3- مقدار عددی عبارت    را به ازای   و  و  و یک x دلخواه دیگر حساب کنید.

فعالیتهای آموزشی

فعالیتهای معلم

فعالیتهای دانش آموزان

آماده سازی و ایجاد انگیزه

(2 دقیقه)

& یک نمودار روی صفحه رسم می کنیم .

از دانش آموزان می خواهیم درباره ی آن

یک داستان بسازند.

&  با همفکری همدیگر در مورد این مسئله بحث می کنند.

ارائه درس و ارزشیابی تکوینی

(15 دقیقه)

& 1- نقاط  و  و ... را روی صفحه های خود مشخص نمائید.

2- نقاط فوق را به هم وصل نمائید و امتداد دهید.

3- نقاط دیگری به دلخواه روی این خط در نظر بگیرید و مختصات آن ها را بنویسید.

4- این نقاط چه ویژگی دارند؟

5- اگر بخواهید این خط را توصیف کنید چه پیشنهادی دارید؟

6- آیا می توانید به کمک زبان علائم و نمادها (جبری) رابطه ی خود را بیان نمایید؟

7- به این رابطه ی جبری که بیان گردید معادله ی خط می گوئیم.

8- تکمیل فعالیت 1 کتاب درسی

9- تکمیل فعالیت 2 و نشان دادن کاربرد معادله ی خط

10- حل کار در کلاس کتاب درسی

11- می خواهیم خط  را رسم کنیم. پیشنهاد شما چیست؟

12- با همکاری دانش آموزان و یادآوری اصول هندسه ی اقلیدسی از آن ها می خواهیم خط را رسم کنند.

13- رسم خط  

&  کارهای خواسته شده را روی صفحه ی مختصاتی که در اختیار دارند، انجام داده و با همفکری به سؤالات پاسخ   می دهند.

جمع بندی و           نتیجه گیری

(3 دقیقه )

   & 1- همان طور که دیدید، بین طول و عرض همه ی  نقاطی که روی یک خط قرار داشته باشند، یک رابطه وجود دارد.که اسمش را معادله ی خط می گذاریم.

2- اگر معادله ی یک خط را داشته باشیم می توانیم آن را رسم کنیم.

ارزشیابی پایانی

(2 دقیقه )

 & 1- خط  را رسم کنید.

2- آیا نقطه ی  روی خط  قرار دارد؟ چرا؟

& دانش آموزان به صورت گروهی به سوالات  مطرح شده پاسخ   می دهند. و بازخورد مناسب به آنها داده می شود.

فعالیتهای تکمیلی

(1 دقیقه )

& از دانش آموزان می خواهیم کار در کلاس صفحه ی 108 را در منزل برای جلسه ی بعد حل کنند.

لینک های منتخب .... کلیک کن  

 

 

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)