۱- موضوع تحقیق: چگونه توانستم اضطراب و استرس برای دیکته بعضی از دانشآموزان کلاس را کاهش دهم؟
سال اقدام: 82-1381
محل اقدام ( منطقه ومدرسه): 18- مدرسه شهید لواسانی
2. خلاصه ای ازتوصیف موضوع ومسئله ای که باآن مواجه بودید:
تحقیق در مورد بعضی از دانشآموزان که از نوشتن دیکته دچار اضطراب و ترس بودند و ناآرام و لجوج و نظم کلاس را بهم می زدند .
3. خلاصه شواهدتشخیص واینکه چگونه تشخیص دادیدکه با مسئله ای مواجه هستید:
این دانشآموزان هنگام نوشتن دیکته بسیار نگران بوده و قبل از شروع دیکته گریه و بیقراری می کردند . بعضی از آنهامشکل شبادراری پیدا کرده و از آمدن به مدرسه خودداری می کردند .
۴.مهمترین عوامل مؤثربرایجادمسئله به نظرشما:
توجه زیاد یا عدم توجه والدین ـ نداشتن حس مسئولیت ـ تعداد زیاد افراد خانواده ـ مهمانی های مکرر و بیش از حد ـ نداشتن تمرین کافی در منزل ـ اختلافات والدین و غیره …
5. راه حل بکارگرفته شده توسط شما:
دادن اعتماد به نفس ـ گاهی اوقات دیکته را به صورت جداگانه می نوشتند ، البته فقط برای مدتی ـ دادن جوائز و تشویق زمان دیکته برای آنها ابتدا به صورت آرام و سپس در هر دفعه سریعتر ـ کارت های روخوانی و تندخوانی ـ جمع کردن دیکته دانشآموزان در پایان دیکته ـ تصحیح دیکته دانشآموز توسط آنها .
6. خلاصه ای ازمهمترین نکات کلیدی دراجرای راه حل:
در برخورد با این دانشآموزان باید صبر و حوصله داشت . دادن مسئولیت به آنها ـ تشویق به مطالعه بیشتر ـ همکاری و گذاشتن جلسات با اولیا ـ گرفتن اطلاعات از اولیا در رفتار دانشآموز هنگام نوشتن دیکته شب .
7. خلاصه ای ازشواهدقضاوتی ومیزان تأثیرگذاری اقدام شما:
این دانشآموزان پس از مدتی دیگر برای نوشتن دیکته استرس نداشته و دوست داشتند هر روز دیکته بنویسند . با میل و علاقه به مدرسه می آمدند . هنگام نوشتن دیکته کاملاً آرامش داشته و نظم کلاس را به هم نمی ریختند و چهره شادابی داشتند .
8. نتیجه گیری وتوصیه های شما به معلمان و والدین:
به نظر من با صبر و تحمل و گذشت زمان و خوشرویی معلم و والدین و داشتن برخوردی مناسب می توان این مشکل را از میان برد . ارتباط بین اولیا و معلم بسیار مهم و اثربخش می باشد .