آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

فواید پوستی ورزش

فواید پوستی ورزش




نگاهی به نقش ورزش در مبارزه با آکنه و علایم پیری پوست

نقش ورزش کردن به عنوان عاملی برای جلوگیری از افزایش وزن، ساخت عضلات، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و موارد دیگر، به اثبات رسیده است. اما امروزه پزشکان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر این مزایا، نقش مفیدی در سلامت پوست بدن افراد دارد.
جالب است بدانیم که ورزش برای کاهش جوش‌های پوستی و آکنه و مبارزه با علایم پیری مفید است و کارشناسان بهداشتی معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زیادی در سلامت پوست دارد. ورزش موجب می‌شود که پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد و در نتیجه خود فرد هم احساس خوبی داشته باشد.
بر کسی پوشیده نیست که ورزش مزایای مهمی برای همه بدن دارد. پوست بدن ما که بزرگ‌ترین بافت بدن است، بیشترین بهره را می‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش جریان خون در سطح پوست و توزیع مواد مغذی به سلول‌های پوستی و دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست، از عمده‌ترین آثار ورزش روی پوست است.

ورزش در خدمت پوست

ساخت کلاژن و فیبرهای محافظ که مانع از چین و چروک‌های اضافی روی پوست می‌شود، از ایجاد خطوط پوستی جلوگیری می‌کند. اما شاید پوست‌های مستعد جوش و آکنه مهم‌ترین عضوی باشد که از مزایای ورزش بهره‌مند می‌شود.
به گفته پزشکان، ورزش کردن با تعدیل تولید هورمون‌های وابسته به تستوسترون، به شفافیت پوست منجر می‌شود. همچنین مدارکی وجود دارد دال بر اینکه وقتی شما ورزش می‌کنید، میزان استرس‌تان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین غده‌های فوق کلیه میزان کمتری از انواع هورمون‌های مردانه که عامل اصلی تشکیل آکنه هستند، ترشح می‌کند. به طور معمول پوست افرادی که استرس زیادی دارند، به خصوص کسانی که دچار آکنه هستند، تیره است اما ورزش به کاهش این تیرگی کمک می‌کند. با کاهش استرس، کمی از تیرگی پوست کاسته می‌شود چرا که کمی از ترشحات غده فوق‌کلیه کاسته می‌شود اما نباید نقش ورزش را هم نادیده گرفت.
طبق یافته‌های متخصصان پوست، ورزش منظم همچنین به افزایش تعریق پوست منجر شده و این اثر خوبی در نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد. افرادی که هنگام ورزش پیاده‌روی طولانی می‌کنند، چهره بشاش‌تری دارند و رنگ پوست آنها روشن‌تر است و در صورتی که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در این افراد راحت‌تر است. هر چیزی که بتواند میزان ترشح هورمون‌های مردانه را کنترل کند، نه تنها روی پوست بلکه روی میزان ریزش مو هم اثر می‌گذارد. ورزش از جمله روش‌هایی است که تولید این هورمون را کاهش می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از ما تصور می‌کنیم ورزش تنها آثار پیشگیرانه از بیماری و آمادگی جسمانی دارد. ورزش کردن موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن و جوان شدن پوست می‌شود. در کسانی که ورزش نمی‌کنند، تعداد فیبروبلاست‌ها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پیر می‌شود. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک می‌شود.

چند قدم تا طراوت پوست

برای اینکه پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد، ورزش‌های خاصی کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشیده می‌شود. در ورزش‌هایی مانند دویدن، پیاده‌روی، وزنه‌برداری، تنش و استرس کاهش یافته و حتی التهابات پوستی کم می‌شود. این آثار مثبت در ورزش یوگا سال‌ها است که شناخته شده است. کشش‌هایی که در ورزش یوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس‌های آگاهانه، نه تنها به عضلات همه بدن کمک می‌کند بلکه برای عضلات پوست صورت بهترین است. هنگام ورزش به دلیل خون‌رسانی بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش می‌رسد.
همه ما می‌دانیم که با افزایش سن، چین و چروک پوست و خطوطی که هنگام عصبانیت و تغییر چهره ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد اما آنچه مسلم است می‌توان با انجام ورزش از شکل‌گیری دوباره و افزایش این خطوط پیشگیری کرد. در کنار آرام‌سازی بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزش‌های هوازی مانند قدم زدن یا دوچرخه‌سواری موجب پاک‌سازی پوست می‌شود. این ورزش‌ها مواد سمی را که در اثر تجمع دود سیگار، آلودگی هوا و حتی مواد شیمیایی رایج در پوست مانند اسپری مو و دئودورانت‌ها ایجاد می‌شود، از سطح پوست برمی‌دارد.
در ورزش‌های هوازی خون‌رسانی به پوست بهتر شده و این خود برداشت مواد سمی پوست را بیشتر و موثرتر می‌کند. همه اینها به سلامت پوست کمک می‌کند. همچنین کسانی که ورزش می‌کنند، به طور آشکاری رنگ پوست زیباتری دارند. رنگ پوست صورت خوش‌رنگ در کسانی که ورزش می‌کنند، با رنگ زرد و سبز یا خاکستری در کسانی که ورزش نمی‌کنند، قابل قیاس نیست.

اول آب بعد ورزش

اما آنچه به سلامت بیشتر پوست کمک می‌کند، هیدراته کردن پوست یا آب رسانی کافی به پوست، پیش و پس از ورزش است. در صورتی که به طور صحیح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافی برسانید، جریان خون پوست بسیار بهتر خواهد شد. وجود مایعات کافی در بدن موجب تقویت حذف مواد سمی تجمع یافته در سلول‌های پوستی می‌شود. این کار یعنی آب‌رسانی کافی به بدن، به خصوص در افرادی که از الکل یا دارو استفاده می‌کنند و یا غذاهای آماده زیادی مصرف می‌کنند، اثرهای بیشتری دارد. نوشیدن مایعات کافی به خصوص آب، جریان خون پوست را افزایش داده و این مواد سمی را از پوست شسته و از بدن دفع می‌کند.
منبع:http://www.salamat.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد