آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

با کنفرانس ویدئویی آشنا شوید

تعریف سیستم ویدئو کنفرانس
ویدئو کنفرانس سیستمی است که به واسطه آن و با کمک یک بستر مخابراتی مناسب ارتباط صوتی و تصویری بین دو یا چند نقطه به صورت همزمان برقرار و اشخاص حاضر در این نقاط می توانند به صورت همزمان صدا و تصویر طرف مقابل خود را دریافت کنند . این جلسات همانند جلسات حضوری برگزار و از کیفیتی مشابه برخوردار است. بستر مخابراتی که سیستم فوق جهت انتقال صدا و تصویر از آن استفاده می کند، می تواند چند نقطه کاملا متمایز کره زمین را به یکدیگر متصل کند.

حداقل سرعت بستر مخابراتی که به واسطه آن می توان 2 نقطه را به وسیله سیستم ویدئو کنفرانس به یکدیگر متصل کرد 64Kbps است.
با توجه به آن که جهت دیدن تصویر طرف مقابل با کیفیت قابل قبول حداقل 25 فریم در ثانیه لازم است این سوال مطرح می شود که چگونه خطوط مخابراتی با پهنای باند 64Kbps جوابگوی این مهم است. یکی از اصولی که در انتقال تصاویر در سیستم ویدئو کنفرانس گروهی حداقل سرعتی که در نظر گرفته شده بین 128Kbps تا 2mbps است و در غالب موارد 384Kbps سرعت قابل قبولی است. در سیستم ویدئو کنفرانس گروهی به جای برقراری ارتباط بین چندین نقطه در مناطق جغرافیایی مختلف به یکدیگر متصل می شود.

نکته قابل توجه آن که حداقل سرعت خطوط مخابراتی مذکور توانایی برقراری سیستم ویدئو کنفرانس را داشته اما بدیهی است جهت دریافت و ارسال تصاویر با کیفیت بهتر می بایست از پهنای باند بیشتری استفاده کرد.
با توجه به توانایی استفاده از بیشتر خطوط مخابراتی می توان این سیستم را بر پایه خطوط مخابراتی ISDN,FIBER OPTIC SATTELITE, WIRELESS,ETHERNET و ... فعال کرد.

یکی از بهترین عواملی که باعث شده توضیحات مفصلی در خصوص بستر مخابراتی ارائه شود ان است که سیستم ویدئو کنفرانس بر پایه این بستر استوار می شود و در حقیقت بستر مخابراتی نقش حیاتی در بقای ویدئو کنفرانس را داراست. علاوه بر فشرده سازی تصاویر در سیستم ویدئو کنفرانس بحث حفظ امنیت اطلاعات مبادله شده بین چند نقطه فیزیکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود مدیران نسبت به استفاده از ویدئو کنفرانس محتاطانه عمل کنند.
برخی از شرکت های سازنده سیستم ویدئو کنفرانس نظیر SONY از روش Encryption اطلاعات استفاده می کند.
بدین صورت که طرفین در ابتدای برقراری ارتباط نسبت به ورود یک کد بخصوص و یکسان اقدام می کنند.
در واقع به کمک این روش نسبت به رمزگذاری اطلاعات اقدام می کنند.

با این روش امکان هرگونه شنود منتفی می شود، چرا که جهت رمزگشایی داشتن کلید خصوصی رمزگذاری الزامی است.
پارامترهایی که در انتخاب سیستم ویدئو کنفرانس می بایست مدنظر قرار گیرد علاوه بر بستر مخابراتی ذکر شده مارک و نوع محصولی است که توسط کاربر انتخاب می شود.
توجه به این نکته ضروری است که بهترین انتخاب نبوده و موارد نظیر گارانتی و پشتیبانی محصول و خرید از نمایندگان رسمی می بایست مدنظر قرار بگیرد.

برخی از سازندگان سیستم ویدئو کنفرانس سخت افزارهایی طراحی کرده اند که در نگاه اولیه یک مانیتور LCD به نظر می رسد، اما با کمی دقت می توان دریافت که یک دوربین در قسمت فوقانی و سیستم انتقال صدا در پایین مانیتور تعبیه شده است و در پشت آن قسمتی جهت اتصال یه شبکه وجود دارد ( ALL IN ONE ) جالب آن که سخت افزار فوق علاوه بر ارائه سرویس ویدئو کنفرانس همانند یک مانیتور معمولی نیز عمل می کند و کاربر بر حسب نیاز خود می تواند از سرویس ویدئو کنفرانس، مانیتور و یا هر دو استفاده کند.

کاربردهای سیستم ویدئو کنفرانس
سیستم ویدئو کنفرانس با توجه به فراگیر بودن در عرصه جغرافیایی کاربردهای بسیار وسیعی داشته و هر روز بر گستره فعالیت آن افزوده می شود، به صورت اختصار توضیحاتی در این خصوص ارائه می شود:

مراکز آموزشی
در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی سیستم ویدئو کنفرانس یکی از ابزارهای کارآمد اموزشی به شمار می رود.
اکثر مراکز علمی و تحقیقاتی در یالات متحده به سیستم های ویدئو کنفرانس تجهیز گشته و دانش پژوهان بدون نیاز به حضور فیزیکی در جلسات و نبود محدودیت زمانی و تعداد دانشجویان اقدام به یادگیری و مباحثه می کنند.
آمار و ارقام نشان می دهد، این سیستم نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های سفر این گونه افراد داشته و یادگیری آنان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
عرصه و تجارت
بسیاری از شرکت های چند ملیتی و یا مراکز تجاری که دارای شعب مختلف با پراکندگی جغرافیایی هستند، جهت کاهش هزینه های درون شهری و یا برون شهری خود با برقراری سیستم ویدئو کنفرانس اقدام به برگزاری جلسات خود در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی می کنند.

مراکز قضایی
سیستم ویدئو کنفرانس در قوه قضاییه یک تحول بزرگ در نظام دادرسی و حفظ حقوق وضعیت ترافیک و اتلاف زمان، یکی از مهمترین مسائلی است که با استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس حل شده و اصحاب جلسات می توانند بدون جا به جایی فیزیکی از محل کار خود در جلسات حور یافته و اقدام به رتق و فتق امور کنند.

مراکز آموزشی
سیستم فوق نقش خود را در مراکز آموزشی به اثبات رسانیده و مدت های مدیدی است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی از این روش جهت حضور دانش پژوهان در جلسات آموزشی استفاده می کنند.
نبود محدودیت در تعداد دانش پژوهان در کلاس های فوق، نبود محدودیت زمان و مکان، پرسش و پاسخ های مستقیم و محاوره ای، جذب اساتیدی که به واسطه ضیق وقت امکان حضور در جلسات برخی از مراکز علمی را پیدا نمی کنند و از همه مهمتر کاهش هزینه دانش پژوهان و اساتید در سفرهای درون شهری و برون شهری از مهمترین دلایلی است که می توان به بهانه آن رویکرد به روش فوق را مثبت ارزیابی کرد.

با استفاده از تکنولوژی فوق می توان به جای جابه جای افراد، دانش و توان تصمیم گیری آنها را منتقل و از حداکثر زمان استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد