آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

مبانی کامپیوتر

مبانی کامپیوتر

1ـ تعریف کامپیوتر 1

کامپیوتر به معنی ماشین محاسبه می باشد . این کلمه از فعل لاتین to compute به معنی محاسبه کردن گرفته شده است . ابتدا کامپیوتر تنها به منظور محاسبه اختراع شد . اما اکنون از این دستگاه در زمینه های مختلف استفاده می شود . برای مثال کامپیوتر در حال حاضر اکنون بعنوان سیستم مالتی مدیا2 کاربرد دارد .

2ـ تعریف سخت افزار و نرم افزار :

علوم کامپیوتر را میتوان به دو دسته سخت افزار 3 و نرم افزار 4 تقسیم نمود .

الف ) به کلیه قسمتهای قابل لمس کامپیوتر سخت افزار می گویند . مانند جعبه یا کیس ـ صفحه نمایش 5 ـ صفحه کلید 6 یا ماوس . بدلیل آنکه رایانه تنها وسیله اختراع شده بشر است که کمک به فکر انسان می نماید ، همواره آنها را با انسان مقایسه می کنند ، در این رابطه سخت افزار کامپیوتر را به جسم انسان تشبیه می کنند .

ب ) نرم افزار به معنی کلید برنامه ها و فرمانها و دستور العملهایی است که روی سخت افزار نصب و اجرا می شود و باعث می شود کامپیوتر بعنوان یک دستگاه مفید مورد استفاده قرار گیرد .

 در مقایسه با انسان ، نرم افزار ، مانند روح انسان می باشد که به جسم جان می بخشد .

با توجه به این تقسیم بندی ، گرایشهای تحصیلی در این زمینه نیز به دو گرایش مختلف سخت‌افزار و نرم افزار تقسیم می شود و علاقمندان ، می توانند در هر یک از گرایشها ادامه تحصیل دهند .

3ـ اجزاء اصلی سخت افزاری :

هر کامپیوتر شامل یک سری اجزای اصلی می باشد که برای کار اولیه سیستم مورد نیاز است . این وسایل عبارتند از :

·        واحد ورودی

·        واحد پردازش

·        واحد خروجی

ـ هر سخت افزاری که توانایی ورود اطلاعات را به کامپیوتر داشته باشد ،‌واحد ورودی [1] نامیده می‌شود .

ـ واحد خروجی [2]  در کامپیوتر دستگاهی است که توانایی خروج و نمایش اطلاعات پردازش شده را داشته باشد .

قبل از توضیح راجع به واحد پردازش لازم است به بیان چند نکته بپردازیم .

تعریف پردازش [3] : هدف از وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر انجام عملیاتی خاص روی آنها می‌باشد.

به مجموعه عملیات انجام شده روی داده های ورودی پردازش می گویند . این عملیات شامل مقایسه ـ محاسبه ـ تفکیک و ... می باشد .

تعریف داده یا اطلاعات خام و اولیه [4] : هرگونه اطلاعاتی که به منظور انجام عملیات پردازشی وارد سیستم کامپیوتر می شود ،‌اطلاعات خام یا داده های اولیه نامیده می شود . به طور کلی داده همان اطلاعات پردازش نشده است .

تعریف اطلاعات مفید [5] : روی اطلاعات اولیه عملیاتی انجام می شود و نتیجه بایستی به اطلاع کاربران رسانده شود . به نتایج حاصل از پردازش ، اطلاعات مفید می گویند که حاصل کار کامپیوتر است .

کار کامپیوتر بطور ساده عبارت است از :

واحد ورودی                                    واحد پردازش                                   واحد خروجی

مانند :

صفحه کلید                             کیس کامپیوتر و اجزای داخلی آن                   صفحه نمایش

عملکرد :

داده های خام                         تفکیک ، مقایسه ، محاسبه و ...                        اطلاعات مفید در مقایسه با انسان :

حواس پنجگانه                            مغز و مخچه انسان                            زبان و اندام حرکتی

4ـ واحد پردازش مرکزی یا CPU : [6] 

یکی از مهمترین قسمتهای یک سیستم است . کلیه عملیات بر روی داده های خام توسط آن انجام می شود . به همین دلیل به آن قلب سخت افزار گفته می شود . هر CPU دارای یک کارخانه سازنده ،‌مدل و سرعتی خاص می باشد .

از جمله شرکتهای سازنده CPU شرکت Intel است .

مدلهای CPU به ترتیب شامل 8086 ـ 8088 ـ 80186 ـ 80286 ـ 80386 ـ 80486 ـ 80586 (یا همان پنتیوم ) می باشد . در ضمن مدل پنتیوم خود دارای انواع مدلهای دیگر از جمله IV III II است .

واحد سرعت CPU را بر حسب MHZ و یا GHZ بیان می کنند .

هر M  (مگا ) برابر  است بنابراین هر مگا هرتز بیانگر یک میلیون عمل در ثانیه است .

هر G ( گیگا ) برابر  است بنابراین هر گیگاهرتز بیانگر یک میلیارد عمل در ثانیه است.

هنگامیکه ریز پردازنده از نوع P III 800 M در اختیار داریم بایستی بدانیم که مدل CPU پنتیوم III و سرعت آن 800 مگا هرتز است و قادر است در یک ثانیه 800 میلیون نوسان الکتریکی (دستور العمل ) انجام دهد و زمانیکه ریز پردازنده G 2،2 PIV در اختیار داریم باید بدانیم که مدل آن پنتیوم 4 و سرعت آن 2 ، 2 میلیارد عمل در ثانیه می باشد .

هر CPU دارای قسمتهای زیر می باشد :

1ـ واحد کنترل [7] CU  :

این واحد وظیفه کنترل و نظارت بر کلیه عملیات ورودی و خروجی و پردازش را دارد .

بدین ترتیب ، اطلاعات بطور مرتب وارد قسمت پردازش شده و عملیات لازم در قسمت پردازش انجام شده و نتیجه خروجی به خروجیها ارسال می شود .

2ـ واحد محاسبه و منطق [8] ALU :

این واحد وظیفه انجام محاسبه ، مقایسه و ... را به عهده دارد .

3ـ واحد ثبات (Register)  :

این واحد محلی است که CPU برای ثبت موقت داده ها و انجام عملیات مختلف از آن استفاده می‌کند .

5ـ انواع ورودیها :

1ـ آشنایی با صفحه کلید :

متداولترین و مهمترین وسیله ورودی کامپیوتر است که برای وارد کردن اطلاعات به سیستم بکار می رود و بطور کلی بر دو نوع است : صفحه کلید استاندارد و معمولی که در آن کلیدها در چهار ردیف در کنار یکدیگر مرتب شده اند .

صفحه کلید ارگونومیک که در آن کلیدهای مربوط به دست راست و چپ از هم با زاویه ای جدا شده اند .

صفحه کلید ها توسط کابل رابط و از طریق یک فیش دایره ای شکل به پشت کامپیوتر یعنی درگاه ورودی روی مادر برد متصل هستند .

نحوه کار صفحه کلیدها به این ترتیب است که در زیر هر کلید دو مدار غیر متصل وجود دارد با

 فشار آن کلید دو مدار به یکدیگر متصل شده و از این اتصال جریان منحصر به فردی ایجاد می شود که توسط کنترل کننده صفحه کلید کراکتر مربوط به آن شناسایی شده و برای مادربرد و درنهایت بر روی صفحه نمایش ارسال می گردد .

2ـ ماوس (Mouse) :

یک وسیله ورودی است که برای ورود عکس ، تصویر و دست نوشته ها به صورت پیکسل به پیکسل به داخل کامپیوتر استفاده می شود . از نظر ظاهری دستگاهی شبیه به فتوکپی می باشد . لازم است تصویر روی صفحه شیشه ای داخل آن قرار گرفته و فرمان ورود اطلاعات را صادر کنیم .

نکته : واحد دقت اسکنر DPI به معنی Dot Per Inch ( تعداد نقطه در یک اینچ ) می باشد .

Digitizer یا رقمی کننده [9] :

یک وسیله ورودی است که برای ورود اطلاعاتی مانند نقشه های جغرافیایی به کامپیوتر استفاده می‌شود . از این وسیله برای ورد barcode اجناس در فروشگاههای بزرگ استفاده می شود .

5ـ اهرم بازی [10] :

یک وسیله ورودی است که برای جابجایی اشکال و کاراکترهای مربوط به بازیهای کامپیوتری بکار می رود . اهرم بازی دارای یک دستگیره است که با حرکت آن کاراکترهای بازی جابه جا می شوند.

6ـ قلم نوری [11] :

یک وسیله ورودی است که می توان مستقیما توسط آن روی صفحه نمایش ترسیم نمود ،

 به این ترتیب ترسیم ایجاد شده دقیقا به همان شکل رسم شده وارد کامپیوتر می شود .

7ـ صفحه نمایش لمسی :

یک دستگاه ورودی و خروجی است ، که می تواند ورودی آن انگشت دست باشد .

6ـ انواع خروجیها :

1ـ آشنایی با صفحه نمایش و کارت گرافیک :

مهمترین و متداولترین وسیله خروجی صفحه نمایش یا همان مانیتور است . برای نمایش اطلاعات در کامپیوتر به دو وسیله سخت افزاری نیاز داریم :

الف ـ صفحه نمایش یا مانیتور

ب ـ کارت گرافیک یا برد تصویر

کیفیت نمایش بستگی به کیفیت هر یک از این دو دارد .

انواع صفحه نمایش :

Liquid crystal display - LCD (صفحه نمایش کریستال مایع ) : این نوع صفحه نمایش کم حجم و سبک میباشد و در کامپیوترهای قابل حمل و نقل و کیفی استفاده می شود .

Cathod ray tube -CRT (لامپ اشعه کاتدی ) : این نوع صفحه نمایش دارای لامپ اشعه کاتدی بوده و کیفیت نمایش بالایی دارد سیستم کار این نوع مانیتور ها بسیار شبیه به تلویزیون است . این نوع مانیتورها دارای حجم و وزن بیشتر بوده و قابلیت حمل و نقل را به آسانی ندارند.

نحوه نمایش اطلاعات به این ترتیب است که اطلاعاتی که به شکل 0 و 1 در CPU موجود میباشد. بایستی به شکل نوری در صفحه نمایش ظاهر شوند . این عمل توسط کارت گرافیک انجام میشود. 

یعنی اطلاعات از CPU به کارت گرافیک و سپس به روی صفحه نمایش منتقل میشوند .

درون مانیتور تفنگ الکترونی کاتد ، اطلاعات دریافت شده از کارت گرافیک را به روی صفحات مشبک فسفری موجود در زیر شیشه مانیتور پرتاب می کند و در نهایت نور حاصله از محل موردنظر خارج شده و نمایش داده می شود . به سوراخهایی که مولد تصویر هستند ،‌سلول تصویری یا Pixel میگویند زیرا این سوراخها هستند که تصاویر و متنها را به نمایش در می آورند .

سیستم مانیتورهای جدید RGB است . یعنی قادرند سه رنگ قرمز (Red) ، سبز (Green) ، آبی (Blue) را تولید کنند . از آنجایی که نور حاصله ترکیبی متفاوت از این سه نور است ، مانیتورها میتوانند تصاویر با رنگهای طبیعی را نمایش دهند .

2ـ چاپگر :

چاپگر یک وسیله خروجی است که توانایی چاپ اطلاعات کامپیوتر را روی کاغذ دارد . چاپگرها به دو نوع کلی تقسیم می شوند :

الف  ـ چاپگرهای ضربه ای :

این چاپگرها دارای سرعت و کیفیت پایین بوده و با ضربه زدن و ایجاد صدا ،‌عمل چاپ را انجام میدهند ، بنابراین دارای آلودگی صوتی هستند . از جمله مهمترین چاپگرهای ضربه ای می توانیم چاپگرهای سوزنی (ماتریس نقطه ای ) ، ... را نام ببریم .

چاپگر سوزنی یا Dot matrix  : این چاپگرها برای چاپ از هد مخصوص که حاوی چندین Pin یا سوزن می باشند استفاده می کنند ، به این ترتیب که بین کاغذ و هر چاپگر ،‌یک نوار آغشته به جوهر وجود دارد ، کاراکترهایی که بایستی چاپ شوند توسط چاپگر تشخیص داده شده و سوزنهای

 مربوط به آن قسمت ازهدخارج شده روی نوار جوهری ضربه زده،‌نقش آنراروی کاغذ درج می‌کنند .

ب ـ چاپگرهای غیر ضربه ای :

این چاپگرها دارای کیفیت و سرعت بالایی بوده و فاقد صدا و آلودگی صوتی می باشند . از جمله مهمترین این چاپگرها می توانیم چاپگرهای لیزری ، حرارتی و جوهر افشان را نام ببریم .

چاپگر لیزری :  این چاپگرها به شکل الکترواستاتیکی کار می کنند ، به این ترتیب که در محلهایی که قرار است  عمل چاپ روی آنها انجام شود ،‌با استفاده از نور ، الکتریسیته ساکن ایجاد شده و توسط درام ، پودر مخصوص چاپ روی صفحه پاشیده می شود ،‌قسمتهایی که باردار شده اند پودر را جذب می کنند و به این ترتیب عمل چاپ صفحه ای انجام می شود .

چاپگر حرارتی :  سیستم کار این دستگاه مانند چاپگر لیزری است با این تفاوت که در محل مورد نظر برای چاپ حرارت ایجاد می شود . کاغذ این چاپگر حساس به حرارت بوده و در محل حرارت رنگی می شود و عمل انجام چاپ می شود .

چاپگر جوهر افشان :  بیشتر در زمینه کارهای گرافیکی استفاده کاربر دارد . اساس کار آن بسیار ساده بوده و تصاویر با پخش روی کاغذ بوجود می آید .

واحد دقت چاپگر DPI ( dot per inch) ،‌به معنی تعداد نقطه در هر اینچ [12] می باشد و هر قدر مقدار آن بیشتر باشد ،‌دقت و کیفیت چاپ بیشتر است .

 چاپگرها در دو نوع رنگی و سیاه و سفید موجود می باشند .

تعریف دانش ارگونومیک :  دانشی که هنگام طراحی یک وسیله آسایش و راحتی انسان را در نظر

می گیرد و باعث می شود وسایل به گونه ای طراحی گردند که بیشترین فایده و کمترین  آسیب را برای انسان داشته باشد ، دانش آرگونومیک می نامند .

3ـ رسام یا پلاتر :

 یک وسیله خروجی است که عملکردی تقریبا شبیه چاپگر دارد با این تفاوت که این وسیله برای چاپ نقشه ها و ترسیمات در ابعاد بزرگتر استفاده می شود .

دستگاه رسام دارای یک صفحه است که کاغذ مورد نظر در آن قرار می گیرد وهمچنین دارای یک محورمتحرک می باشدکه به آن یک یاچند قلم رنگی متصل می شوندودرهنگام انجام عمل ترسیم ، محور بر روی کاغذ حرکت کرده و قلمها در محلهای مورد نظر خطوط را ایجاد می کنند . در برخی از رسامها این محور ثابت بوده وکاغذ متحرک می باشد و در برخی دیگر هردو حرکت می‌کنند .

7ـ تعریف حافظه های کامپیوتر :

همانگونه که می دانیم کامپیوتر ماشین حافظه دار است . حافظه محلی است برای ضبط و نگهداری اطلاعات . در زیر شمایی از ارتباط این واحد با سایر واحدها نمایش داده شده است :

واحد ورودی                      ریز پردازنده (میکروپروسسور )                       واحد خروجی

(output unit)              (centeral processing unit)                 (input unit)

                                                   (cpu)

                                          واحد پردازش مرکزی


                                   واحد حافظه (memory unit)

در کامپیوتر دونوع حافظه وجود دارد :

الف ـ حافظه اصلی یا اولیه :

حافظه مورد نیاز کامپیوتر است و سیستم بدون آن توانایی کار ندارد و خود شامل دو قسمت است :

ـ حافظه فقط خواندنی یا [13] (ROM) :  این حافظه حاوی اطلاعاتی است که مورد نیاز راه اندازی کامپیوتر می باشد و معمولا در کارخانه سازنده پر می شود . این حافظه به گونه ای ساخته می‌شود که اطلاعات آن قابل حذف و نوشتن مجدد نباشد . هربار با راه اندازی کامپیوتر از اطلاعات آن استفاده می شود و قسمتهای ورودی ، پردازش و خروجی به یکدیگر معرفی می شوند . به زبان ساده میتوان گفت محلی است برای ضبط و نگهداری دائم اطلاعات سیستمی (مربوط به سخت افزار).

ـ حافظه با قابلیت دسترسی تصادفی [14] (RAM) : این حافظه همان حافظه ای است که با راه اندازی کامپیوتر روی صفحه نمایش ظاهر می شود . این حافظه با نیروی الکتریسیته کار میکند . هم خواندنی و هم نوشتنی است اما با قطع برق اطلاعات موجود در آن از بین می رود . این حافظه پلی است برای ارتباط کاربر با CPU و میتوان گفت پردازشگر کامپیوتر برای انجام عملیات خود از آن بعنوان چرک نویس استفاده می کند . سرعت دسترسی به اطلاعات این حافظه از سایر حافظه‌های دیگر بیشتر است .

تعریف سیستم :  به مجموعه اجزا مربوط به هم که درکنار یکدیگر برای هدف مشخصی کار میکنند ، سیستم گفته می شود . کامپیوتر را نیز سیستم می گویند . زیرا شامل اجزایی است که به موازات یکدیگر کار می کنند و هدف یکسانی دارند . به نرم افزارهای مربوط به سخت افزار کامپیوتر نرم افزارهای سیستمی می گویند .

نحوه دسترسی به اطلاعات درون حافظه ها بر دو نوع است :

الف ـ تصادفی :  که میتوان هر لحظه به هر مکان از حافظه دسترسی پیدا نمود . سرعت دسترسی در این روش بسیار بالا می باشد .

ب ـ  دسترسی ترتیبی که برای دسترسی به هر مکان بایستی از مکانهای قبلی عبور نمود . سرعت آن نسبت به روش اول کمتر است .

 تعریف دیسک درایو :  هر دیسک نیاز به وسیله ای برای خواندن و یا نوشتن اطلاعات دارد که به آن دیسک درایو گفته می شود .

 ب ـ حافظه جانبی یا ثانویه یا کمکی :

 حافظه اصلی تنها مورد نیاز سیستم می باشد و کاربران نمیتوانند برای ضبط برنامه ها و اطلاعات شخصی خود از آن استفاده کنند . لذا از حافظه های جانبی برای ضبط و نگهداری اطلاعات کاربران استفاده می شوند .

این نوع حافظه که به شکل دیسک ( صفحه ) می باشد ، به سه حالت موجود است .

الف ـ دیسک سخت Hard disk :

 اصلی ترین محل ضبط اطلاعات در کامپیوتر است . و دارای مشخصات زیر است :

·        از درایوش جدا نمی شود .

·        همراه با درایوش ، در درون کیس کامپیوتر ثابت شده است .

·        قابلیت حذف اطلاعات قبلی و ضبط اطلاعات جدید را دارد .

·        از جنس فلز است .

·        از چندین لایه تشکیل شده است .

·        ظرفیت و گنجایشش از سایر دیسکها بیشتر است .

 ب ـ دیسک نرم یا floppy disk :

·        از درایوش جدا می شود .

·        قابل حمل و نقل است .

·        متداولترین وسیله برای نقل و انتقال اطلاعات است .

·        از جنس پلاستیک مخصوص است که با اکسید فلزی پوشانده شده است .

·        یک لایه و دو رویه است .

·        قابلیت حذف اطلاعات قبلی و ضبط اطلاعات جدید را دارد .

·        ظرفیت و گنجایش آن از سایر دیسکها کمتر است .

انواع دیسک نرم یا فلاپی یا دیسکت :  دیسکهای نرم به دو دسته تقسیم می شوند :

ـ ابعاد 5/3 اینچی : که خود شامل دو نوع زیر است :

با ظرفیت بالا High Density (HD) که ظرفیت آنها 44/1 مگا بایت است .

با ظرفیت مضاعف Double Density (DD) که ظرفیتی معادل 720 کیلوبایت دارند .

ـ ابعاد 25/5 اینچی HD‌: با ظرفیت 2/1 مگابایت و DD : با ظرفیت 360 کیلوبایت

ویژگیهای ظاهری یک دیسک نرم یا دیسکت : هر دیسکت یک شکاف محافظت از نوشتن دارد که اگر آن  را ببندیم دیسک فقط خواندنی می شود ، در این حالت می گویند دیسکت Write protect است و قابلیت ضبط اطلاعات را ندارد .

هر CD ظرفیتی معادل 650 تا 700 مگابایت دارد که با یک محاسبه ساده میتوان گفت معادل 550فلاپی 44/1 مگابایتی ظرفیت دارد .

ج ـ دیسک فشرده یا (CD) [15] :

دیسکهای فشرده خود بر دو نوع هستند .

یکبار نوشتنی :  تنها میتوان یکبار اطلاعات را روی آن نوشت  و اطلاعات دیگر قابل حذف نمی‌باشند . به این دیسکها cd _ ROM می گویند .

چندبار نوشتنی (Re-weiteable):

از این نوع دیسکها بدلیل مقرون به صرفه نبودن  کمتر استفاده می شود ، بنابراین اغلب دیسکهای که اکنون استفاده می شود از نوع اول است یعنی پس از آنکه اطلاعات مربوطه روی آن ضبط شد ، دیگر قابل حذف شدن و مجدد نوشتن نخواهد بود .

در مورد این دیسکها می توان گفت :

·        یک رویه است .

·        از درایوش جدا میشود . بنابراین قابل حمل و نقل می باشد .

·        روش خواندن و نوشتن اطلاعات روی این دیسکها با دیسکهای قبلی متفاوت است به این ترتیب که دیسکهای سخت و نرم نوک خواندن و نوشتن[16]  دارند و مکانیکی عمل می کنند. در حالیکه در دیسکهای فشرده عمل خواندن و نوشتن اطلاعات توسط نور انجام می شود .

لازم به تذکر است که درایوهای مربوط به CD نیز با یکدیگر متفاوت هستند . در اغلب کامپیوترهای خانگی از درایوهایی استفاده می شود که تنها قادرند اطلاعای روی CD را بخوانند ولی درایوهای دیگری با قیمت بیشتری نیز موجودند که میتوانند هر دو عمل خواندن و نوشتن روی CD  را انجام دهند ،‌به آنها CD-Writerمی گویند .

8ـ معرفی واحدهای حافظه :

تعریف کارکتر : زبان انسان شامل علائم ،‌حروف و ارقامی است که میتوان توسط آنها اطلاعات را بیان نموده و یا به رشته تحریر درآورد . به مجموعه علائم ، حروف و ارقام در کامپیوتر کراکتر گفته می شود .

تعریف ارقام دودویی (binary) : زبان کامپیوتر برخلاف انسان شامل دو مقدار صفر و یک می‌باشد . زیرا زبان این دستگاه همان زبان مدارها است و مدارها تنها دارای دو حالت خاموش و روشن می باشند که به حالت روشن ارزش یک و به حالت خاموش ارزش صفر را اختصاص می‌دهند.

تعریف بیت [17] : حافظه جایی است که توانایی ضبط و نگهداری اطلاعات را به شکل صفر و یک دارد. به کوچکترین محل حافظه که در آن تنها یک صفر یا یک جای می گیرد یک بیت می گویند.

برای ضبط اطلاعات در کامپیوتر بایستی کراکترها را به زبان صفر و یک کامپیوتر تبدیل نمود. لذا در کامپیوتر جدولی تعبیه شده که این جدول قادر است به هر کاراکتر یک کد منحصر به فرد ، متشکل از 8 بیت اختصاص دهد .

تعریف بایت [18] :  به مجموعه از هشت بیت متوالی از حافظه که محل ضبط و نگهداری یک کاراکتر است یک بایت گفته می شود . به زبان ساده تر یک بایت شامل هشت بیت متوالی است که در این هشت بیت کد مربوط به یک کاراکتر جای گرفته است .

بنابراین میتوان گفت که واحد بایت برای انسانها که با کاراکترها سروکار دارند بسیار مناسب تر است. اما بایت واحد کوچکی است و برای سنجش مقادیر زیاد حافظه کافی نیست . لذا از واحدهای بزرگتر به شرح زیر استفاده می کنیم . در کامپیوتر بعنوان یک قرارداد می پذیریم به هر  بایت یک کیلو بایت می گویند . بنابراین کیلو در کامپیوتر به معنی 1024 بایت است .

کیلو بایت                      KB 1 = B 1024 = B                 

مگا بایت                   MB = 1=KB 1024 = B

گیگا بایت                GB = 1 = MB 1024 = B

ترابایت                          TB=1=GB 1024 =B

پتابایت                      PB = 1 = TB 1024  B

اگزا بایت                  EB = 1 = PB 1024 = B

                                                            

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد