آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

منهیاتی که در مورد نماز آمده‌اند

خواندن نمازهای نافله هنگام طلوع آفتاب و موقع زوال آفتاب (قرار گرفتن خورشید دقیقاً در وسط آسمان) و نیز هنگام غروب آن درست نیست، چونکه آفتاب بین دو شاخ شیطان طلوع و غروب می‌کند وقتی که کفار یعنی ستاره‌پرستها آنرا می‌دیدند برای آن به سجده می‌افتادند و از نماز خواندن بعد از نماز صبح نهی شده تا اینکه آفتاب طلوع کند

و نیز نماز خواندن بعد از نماز عصر درست نیست تا آفتاب غروب نکند و این نهی‌ها در موردنمازهای نافله‌ای است که سبب خاصی ندارند ولی اگر نماز بخاطر سببی باشد مثل نماز تحیه المسجد (نمازی که هنگام وارد شدن به مسجد می‌خوانند) در هر وقتی باشد اشکالی ندارد و نیز نهی شده از اینکه خانه‌ها را مثل قبرستان کرده به شکلی که در آن نماز نخواند و درست نیست که نماز واجبی را به نماز واجب دیگری وصل کرد بدون آنکه در میان آنها حرفی خواه ذکر و دعا و یا غیره انجام داده باشید.

بعد از اذان صبح جز خواندن دو رکعت سنّت فجر نماز دیگری جایز نیست. و در نماز جماعت پیشی گرفتن بر امام درست نیست و نهی شده از اینکه مرد به تنهایی در پشت صف جماعت نماز بخواند و همچنین نهی شده از اینکه در نماز به جاهای دیگر بنگرد و یا چشمش را به سوی آسمان بلند کند و در رکوع و سجود نباید قرآن خواند ولی اگر در سجده به یک دعای قرآنی دعا کرد مشکلی نیست. مرد نمی‌تواند در لباس یکسره‌ای که گردنش را نپوشاند نماز بخواند و نمی‌تواند در حالی که شانه‌هایش لخت است نماز بخواند و نماز خواندن در حالی که غذا حاضر است و شخص بدان تمایل دارد درست نیست و نماز در حالی که شخص در فشار ادرار یا مدفوع یا باد شکم قرار دارد درست نیست چونکه همه اینها نمازگزار را از خشوع مطلوب باز می‌دارد و از نمازگذاردن در آرامگاه و حمام نهی شده است. و از نمازی که در حالت کنجکاوی و جستجو باشد نهی شده مثل کلاغ یا مثل روباه نباید این طرف و آن طرف را نگاه کرد و نباید مثل حیوانات درنده بنشیند و نباید مثل سگ دراز بکشد و نباید مثل شتر به یک جا خو کند یعنی اینکه به گوشه‌ای در مسجد عادت کند که بجز در آنجا نماز نخواند و از نماز خواندن در جای خواب شتران نهی شده چونکه جای خواب شتران از شیاطین درست شده است. و پاک کردن زمین در میان نماز درست نیست و اگر نیاز بود فقط برای یک بار پاک کردن سنگریزه و امثال آن جایز است. و از پوشاندن دهان در نماز نهی شده است و درست نیست که نمازگزار در نماز صدایش را بلند کند چون مؤمنین دیگر را اذیت می‌کند. و از اینکه تمام شب را بیدار بماند وقتی که دچار چرت می‌شود نهی شده است بلکه بایستی بخوابد و سپس برخیزد و از شب‌زنده‌داری تمام شب خصوصاً اگر چند شب پشت سر هم باشد نهی شده است. و از خمیازه کشیدن و نفخ شکم در نماز نهی شده است و از عبور کردن از روی گردن دیگران در نماز نهی شده است و از جمع و جور کردن لباس و مرتب کردن موها در نماز نهی شده است. (کف لباس همان جمع کردن و تو گذاشتن لباس است و کفت الشعر جمع کردن مو و مرتب کردن آن است). و از اعاده نماز درست نهی شده است و این برای انسانهای وسواس مفیدتر است و نمازگزار نمی‌تواند در محدث بودن خود شک کند تا وقتی که صدایی را نشنود و یا بویی را حس نکند حق ندارد که از نماز خارج شود. و از تراشیدن ریش قبل از نماز جمعه نهی شده است و از دست مالیدن به سنگریزه‌ها و شوخی کردن و سخن گفتن در میان خطبه نهی شده است واز نشستن و دامن لباس را روی پای انداختن در نماز نهی شده یعنی دو ران خود را به شکم چسباندن و با دستها یا لباس آنرا محکم نگه داشتن واین هنگامی است که ترس خواب یا خارج شدن باد از شکم و یا کشف عورت وجود داشته باشد. وقتی که نماز واجب اقامه شد دیگر جایز نیست که شخص نماز دیگری بخواند. و نهی شده از اینکه امام بدون دلیل در جایی بالاتر از جای مأمومها قرار بگیرد و آمد و رفت کردن در پیش نمازگزار درست نیست. و نهی شده از اینکه در نماز رو به قبله یا به طرف راست آب دهان را پرت کرد ولی به طرف چپ یا در زیر پای چپش، نهی نشده است. و نهی شده از اینکه نمازگزار کفشهایش را در طرف راستش یا در طرف چپش قرار بدهد که طرف راست دیگری می‌شود مگر اینکه کسی در طرف چپش نباشد، پس در این صورت باید کفشهایش را در بین پاهایش بگذارد.

و نهی شده از خوابیدن قبل از نماز عشا چون ترس از بین رفتن وقت آن وجود دارد. و نیز از صحبت کردن بعد از نماز عشاء نهی شده بجز در مواردی که مصلحت شرعی وجود دارد. و جایز نیست امامت کسی را بکند که ولیّ اوست مگر اینکه خود ولی اذن داده باشد. برای مثال درست نیست که مهمان جلوتر از صاحب خانه وارد منزل شود و نهی شده از اینکه کسانی را به عنوان امام قرار بدهیم در حالی که خود به خاطر یک علت شرعی بی‌میلی می‌کنند. و نهی شده از نمازی که موقع حاضر شدن غذا و اشتهای نمازگزار بدان خوانده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد