آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

درباره پوشه‌های موویبل‌تایپ بیشتر بدانیم!

هنگامی که نرم افزار مووبل تایپ را دانلود می کنید، فایل های این برنامه ها در پوشه ها (دایرکتوری های) مختلفی قرار دارند. در این نوشته سعی می شود، توضیحات مختصری راجع به هر کدام از این پوشه و نوع فایل های موجود در آن ارائه کنیم.


extlib/ :
این پوشه شامل فایل ها و کتابخانه های Perl ای است که مووبل تایپ را پشتیبانی می کنند. در واقع ماژول هایی هستند که مووبل تایپ برای اجرا به آنها نیاز دارد ( به عنوان مثال تمام ماژول هایی که تحت mt-check.cgi لیست می شوند در این پوشه قرار دارند). علاوه بر آن برخی پلاگین ها برای اجرا نیاز به نصب ماژول هایی نوشته شده به زبان Perl دارند، که شما می توانید به طور معمول این ماژول ها در این پوشه یعنی extlib/ نصب کنید. به عنوان مثال پلاگین BlogTimes برای اجرا نیاز به نصب ماژول GD به زیبا Perl دارد. با این وجود اگر شما بخواهید فایل های موجود در پلاگین BlogTimes را در دایرکتوری extlib/ تان آپلود کنید، ماژول GD بطور خودکار برای شما نصب می شود و نیازی به مراجعه به هاست و نصب این ماژول را نخواهید داشت.
اما باید در نظر داشت که همه ماژول ها را نمی توان در داخل این پوشه قرار داد. بسیار از آنها نظیر ماژول نظیر Image::Magick را لازم است که توسط هاست شما نصب گردد و برخی دیگر مثل Storable را اصلا نمی توانید در داخل این پوشه قرار دهید زیرا این ماژول نیازمند کامپایل شدن است.
بنابراین توجه کنید که هیچگاه نباید محتوای فایل های موجود در این پوشه را تغییر بدهید، چون در آنصورت مووبل تایپ دیگر قادر به اجرا نخواهد بود.


lib/ :
این پوشه حاوی فایل های Coreهسته ای و اصلی مووبل تایپ می باشد. این فایل ها در واقع اصل مووبل تایپ هستند. بواسطه این فایل هاست که عملیات هایی نظیر بازسازی و کامنت گذاری در سیستم انجام می شود. تمامی چیز هایی که در اینتر فیس مووبل تایپ می بینید و همه کار های که توسط آن انجام می شود، در این پوشه و به زبان Perl تعریف شده اند. در دایرکتوری lib/ چند زیر دایرکتوری دیگر قرار دارند که در ادامه آنها را بررسی می کینم.

  • lib/MT/ :
    این پوشه شامل کد های رابط برنامه های کاربردی API مووبل تایپ و چندین زیر دایرکتوری دیگر است که بوطر مستقیم عملکرد مووبل تایپ را کنترل می کنند. فایل های موجود در این پوشه MT API نام دارند. این فایل ها امکان تعامل با مووبل تایپ و پایگاه داده آنرا فراهم می کنند. این فایل ها شامل فایل های هسته ای Core مووبل تایپ و سرویس دهنده های وبلاگ نظیر w.bloggar هستند.


  • lib/MT/App/ :
    مهمترین زیر دایرکتوری lib/MT/ را می توان App/ دانست. این پوشه شامل مهمترین فایل های موجود در مووبل تایپ می باشد. این فایل ها مووبل تایپ و نحوه عملکرد آنرا تعریف می کنند . مهمترین دستکاری های انجام شده در مووبل تایپ، فایل های موجود در این قسمت را تغییر می دهند. علاوه بر آن این پوشه دربرگیرنده فایل default-templates.pl نیز می باشد. همانطور که از نام این فایل مشخص است، در هنگام ساختن بلاگ تازه و یا ریست کردن قالب وبلاگ های موجود، این فایل فراخوانی شده و مقادیر آن قالب پیش فرض را مشخص می کند.


  • lib/MT/FileMgr/ :
    این پوشه شامل ماژول هایی به زبان Perl است که مسئولیت تمامی فایل های فیزیکی است که توسط MT خواه بصورت صفحات ورودی استاتیک، قالب و یا فایل های Html با انتخاب گزینه popup در کادر آپلود تولید می شود را بر عهده دارد.تغییر دادن محتویات این فایل، فایل های تولید شده توسط مووبل تایپ را تغییر می دهند.


  • lib/MT/L10N/ :
    L10N شیوه دیگری برای بیان موقعیت و مکان است. واژه l10n از اولین وآخرین حرف کلمه و تعداد حروف در بین آن تشکیل شده است. این پوشه شامل همه ماژول های زبانی استفاده شده در هنگام ساختن اینترفیس مووبل تایپ است. به عنوان مثال نسخه انگلیسی مووبل تایپ شامل en_us.pm است که موجب می شود تا اینترفیس و ظاهر مووبل تایپ بصورت زبان انگلیسی ظاهر شود.


  • lib/MT/ObjectDriver/ :
    از طریق فایل و ها و دایرکتوری های موجود در این پوشه امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده مووبل تایپ فراهم می شود. در نصب پیش فرض، شما دارای ماژول هایی هستید که به MT اجازه بر قراری ارتباط با پایگاه داده های معروفی نظیر Berkely DB، mySQL، PostgreSQL و SQL::Lite را به شما می دهد. با این حال اگر شما تمایل دارید از پایگاه داده دیگری استفاده کیند، در اولین گام باید در این پوشه فایلی درست کنید تا تطابق نوع دیتا بیس شما را ممکن سازد.


  • lib/MT/Template/ :
    نام این پوشه بخوبی بیانگر عملکرد آن نیز هست. فایل موجود در این پوشه تگ هایی که بصورت پیش فرض در قالب مووبل تایپ قرار دارد را تعریف می کند. بنابراین اگر شما می خواهید بدون استفاده از پلاگین تگی را مووبل تایپ اضافه کنید، شما باید در این فایل تعریفش را بنویسید.

plugins/ : این پوشه ممکن است پس ز نصب در سرور شما قرار نداشته باشد. به هر حال هنگامی که می خواهید پلاگینی نصب کیند بهتر است این پوشه را بسازید و پلاگین خود را در اینجا قرار دهید.


schemas/ :
در این دایرکتوری فایل های لازم در طول استفاده از mt-load.cgi برای ساختن دیتا بیس، جداول و رابطه ها قرار دارد. باز هم لازم به تذکر است که برای برقراری ارتباط با مووبل تایپ با سایر پایگاه های داده ها، شما نیز به ساختن یک schemas برای بارگذاری پایگاه داده MT در آن دارید.


search_templates/ :
این پوشه حاوی قالب های استفاده شده توسط MT در هنگام اجرای یک جستجو است. برای مطالعه بیشتر در زمینه قالب های جستجو می توانید این مطلب را بخوانید.


tools/ :
در این پوشه حاوی اسکریپت هایی است که می تواند خارج از نرم افزار MT برای برقراری ارتباط با آن اجرا شود. نمونه ای از آن فایل run-periodic-tasks است. این فایل می تواند در یک دستور cron برای اجرای اسکریپت های زمانبدی شده پست کردن استفاده شود.


examples/ :نمونه ای از پلاگین های ساخته شده توسط Ezra که بطور اساسی معماری جدید پلاگین ها در مووبل تایپ 3 را مشخص می سازد در این پوشه قرار دارند.


php/ :
این پوشه حاوی تمامی فایل های php برای ساختن قالب دینامیکی سیستم است که در نسخه 3.1 مووبل تایپ معرفی شده است. در این پوشه سه زیر دایرکتوری extlib/، lib/ و plugins/ قرار دارد که دقیقا شبیه به فایل های Perl که شرح آن رفت عمل می کنند. extlib/ حاوی قالب سازی هوشمند و سایر فایل های php برای ساختن یک نمونه php از موول تایپ و برقراری ارتباط با پایگاه داده است. پوشه lib/ شامل ورودی php تگ های قالب می باشد. در سوی دیگر دایرکتوری plugins/ حاوی پلاگین های نوشته شده به زبان php است.


docs/ :
فایل های html و تصاویری که بطور اساسی کپی دستی مووبل تایپ هستند در این پوشه قرار دارد. صفحات آن با علامت سئوال کوچکی در کادر فایل ها به عنوان خروجی مووبل تایپ رفرنس می شوند. اگر شما MT را در cgi-bin/ نصب کرده باشید، لازم است تا این پوشه از آن خارج کنید و در StaticWebPath قرار دهید.


images/ :
در این پوشه تصاویر استفاده شده توسط MT در ساخت اینترفیس تحت وب mt.cgi قرار دارد. اگر شما MT را در cgi-bin/ نصب کرده باشید، لازم است تا این پوشه در StaticWebPath نیز قرار گیرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد