آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

مغز اطلاعات مهم را به خاطر می‌سپارد



 

تحقیق جدید بر روی موش‌ها علت اینکه بخشهای حافظه مغز اطلاعات پیش‌پا افتاده و معمولی را نمی‌پذیرد و اطلاعات مهم را حفظ می‌کند تا به حافظه درازمدت تبدیل شوند روشن می‌کند.

بخشهای حافظه مغز غالبا به علت انبوه اطلاعاتی که مغز را بمباران می‌کنند با مشکل بار اضافه روبروست/
به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس دیلی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد چگونه عواطف به مغز کمک می‌کند تا "تصمیم بگیرد" کدام خاطرات را حفظ و کدام یک را دور بریزد.

نتایج این تحقیقات در نشریه سلول منتشر شده است.

حافظه با تقویت ارتباطات بین یاخته‌های شکل می‌گیرد. این ارتباطات برای ارسال و دریافت داده‌های مغزی به گیرنده‌ها متکی است. تحقیقات گذشته نشان داده است فشار عاطفی با افزایش هورمون "نوراپینفرین" در مغز مرتبط است.

"هایلان هو" و همکارانش از آزمایشگاه "کولد اسپرینگ هاربر" در نیویورک تا حدودی دریافته‌اند چگونه هورمون استرس فرایندهای موثر در ارتباطات نرونی و شکل‌گیری حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آنها با انجام آزمایشهایی بر روی موش‌ها دریافتند، نوراپینفرین و همچنین استرس عاطفی منجر به بروز یک تغییر شیمیایی در گیرنده‌های خاصی از مغزی می‌شود. این تغییر، ارتباطات را در مناطق حافظه مغز موش‌ها تقویت می‌کند.

"روبرتو مالینو" یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی گفت، با این اتفاقات ،محرکهایی که برای تشکیل حافظه کافی نبود، می‌تواند یک حافظه را شکل دهد.

از آنجا که بسیاری از مناطق در مغز موشها شبیه مغز انسان است محققان انتظار دارند مغز انسان نیز از همین سازوکار حافظه استفاده کند.

در حالی که فراز و نشیب زندگی می‌تواند باعث افزایش مواد شیمیایی تقویت‌کننده حافظه شود، میزان بسیار زیاد هورمون استرس می‌تواند موجب تاثیر عکس بگذارد.

درصورتی که نوراپینفرین زیادی در مغز وجود داشته باشد، تاثیر معکوس ایجاد می‌شود. از این رو میزان نوراپینفرین باید در حد مناسبی باشد، بطوری که افرادی که خیلی عاطفی و احساسی هستند حافظه قوی ندارند.

این یافته‌ها تنها بخشی از معمای بزرگی است که احساسات را با حافظه مرتبط می‌کند.

 

 

برگرفته از سایت پارسیفا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد