-
یادداشت برداری در کلاس
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:14
یادداشت برداری در کلاس چکیده: یادداشت برداری یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری است که به شما در فهم مطالب بسیار کمک می کند. اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. با دنبال کردن مراحل زیر و تمرین آنها، می توانید این مهارت را در خود پرورش...
-
تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:11
تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه چکیده: این روش که یکی از قویترین روشهای یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. ( SQ 3 R ) مخفف این کلمات است: پیش خوانی ( Survey )، سؤال سازی ( Question )،...
-
تقویت انگیزه های درسی و نحوه تشویق و تنبیه
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:10
تقویت انگیزه های درسی و نحوه تشویق و تنبیه آموزش، به فعالیتهای از پیش طرح ریزی شده ای گفته می شود که با هدف ایجاد یادگیری دردانش آموزان بین معلم و یک یا چند دانش آموز به صورت کنش متقابل یا رابطه دو جانبه انجام می شود. منظور از کنش متقابل، مبادله گفتار یا اعمال بین معلم و دانش آموزان است که به جریان آموزش و یادگیری جهت...
-
نمره بیست کلاسو نمی خوام
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:05
نمره بیست کلاسو نمی خوام · طرح آزمایشی حذف نمره از برخی مدارس کشور تجربه بیش از هفتاد سال نظام آموزشی کشور هر محققی را به این نتیجه می رساند که سیستم سنتی آموزش بخصوص در مقاطع پایه تحصیلی با اشکالات فراوانی روبروست. هر چند نظام آموزشی دانشگاههای کشور نیز با نواقصی روبروست اما می توان درنظر داشت به دلیل متاخر بودن شکل...
-
نگاهی به ارزشیابی توصیفی و کاربرد آن در آموزش و پرورش
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:02
نگاهی به ارزشیابی توصیفی و کاربرد آن در آموزش و پرورش تأکید بر نقاط قوت به جای رتبه بندی ! از مهر ماه امسال، در هزار کلاس درس دوره ابتدایی، ارزشیابی به شیوه توصیفی صورت می پذیرد و قرار است پس از طی دوره آزمایشی و ارزیابی از چگونگی موفقیت یا عدم موفقیت این طرح، آموزش و پرورش نسبت به سراسری کردن طرح در تمامی مدرسه های...
-
مدیریت زمان
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:50
مدیریت زمان چکیده: یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم. از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند: ۱- کارهای...
-
مطالعه مفید چگونه حاصل می شود؟
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:47
مطالعه مفید چگونه حاصل می شود؟ چکیده: مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ چگونه می توان پرورش مناسبی برای آغاز مطالعه یافت؟ برای مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسشها بیابید. مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا کنون دقت کردهاید که هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع می شود؟ برای...
-
مهارتهای خواندن خود را پرورش دهیم
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:40
مهارتهای خواندن خود را پرورش دهیم چکیده: حافظه انسان طوری است که پس از چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می کند، و بعد از یک شبانه روز فقط رئوس مطالب را به خاطر می آورد. اما اگر در روشهای مطالعه خود تجدید نظر کنید، می توانید بر این ضعف ذاتی حافظه غلبه کنید. در این مقاله شما را با تعدادی از این روشها آشنا خواهیم...
-
آیین نامه اجرایی مدارس۵
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:37
- وظایف دانش آموزان : ماده 68- دانش آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند که اهم آنها به شرح زیر است : 1- رعایت شعائر دینی . 2- رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر ، معاون ، معلمان ، مربیان و دیگر کارکنان مدرسه . 3- رعایت حسن رفتار و اخلاق و همکاری با سایر...
-
آیین نامه اجرایی مدارس ۴
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:34
تسهیلات ویژه برای دانش آموزان خاص: ماده 48- دانش آموزانی که به دلایل موجه از قبیل شرکت در المپیادها و دوره های آموزشی مربوط ، مسابقات ورزشی و نظایر آن به تشخیص کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش موفق به شرکت در امتحانات نهایی سوم راهنمایی تحصیلی و متوسطه نمی شوند می توانند در نوبت امتحانی بعدی شرکت کنند . قبولی آنان به...
-
آیین نامه اجرایی مدارس ۳
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:33
فصل سوم-شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان ماده 27 - ثبت نام دانش آموزان برای ورود به هر یک از دوره های تحصیلی در مدارس داخل کشور با اصل شناسنامه و در مدارس خارج از کشور با اصل شناسنامه یا گذرنامه صورت می گیرد . ماده 28 - هنگام ثبت نام دانش آموز در پایه اول دبستان و انتقال دانش آموز پایه مذکور از یک مدرسه به...
-
آیین نامه اجرایی مدارس ۲
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:31
- انجمن اولیا و مربیان ماده 14- به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش آموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط دو کانون مقدس خانه و مدرسه ، انجمن اولیا و مربیان تشکیل می شود . ترکیب اعضا و وظایف انجمن اولیا و مربیان مدارس به شرح زیر است : الف- ترکیب اعضا: 1- مدیر مدرسه . 2- یکی از...
-
آیین نامه اجرایی مدارس ۱
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:28
آیین نامه اجرایی مدارس دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تابستان 1379 پیش گفتار: آشنایی مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش با حدود اختیارات خود و ارکان مدرسه و مقررات تحصیلی از شرایط لازم برای موفقیت یک مدیر به شمار می آید . بررسی های دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1376 نشان داد که فقدان یک آیین نامه جامع...
-
آیین نامه آموزشی متوسطه ۴
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:26
- شاخه کاردانش : 1-6 - مجموع سه نمر ۀ پذیرفته شد ۀ خرداد یا شهریور هر یک از درسهای حرفه و فن و هنر ، در سه پایه در دور ۀ راهنمایی بدون ضریب کمتر 30 نباشد . 2-6- در دور ۀ متوسّطه از درس کارگاه خود اتّکایی نمره حدّاقلّ 10کسب کرده باشد . چنانچه نمر ۀ درس کارگاه خود اتّکایی دانش آموز کمتر از 10باشد در هدایت تحصیلی وی...
-
آیین نامه آموزشی متوسطه ۳
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:24
فصل چهارم ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ماده 43 – تعریف و اهداف : ارزشیابی ، داوری و قضاوت در مورد آموخته ها و تغییر رفتار دانش آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی است که از طریق سنجش و اندازه گیری حاصل می شود ارزشیابی بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی – یادگیری است و در موقعیّت های مختلف و متعدّد...
-
آیین نامه آموزشی متوسطه ۲
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:22
فصل سوم مقررات ثبت نام دانش آموزان ماده 18 – بمنظور برنامه ریزی ، سازماندهی ، نظارت و ارزشیابی امور مربوط به ثبت نام دانش آموزان همه ساله قبل از شروع ثبت نام در ادارات کلّ آموزش و پرورش و مناطق و نواحی آموزشی ستادی مرکب از افراد ذیربط با انتخاب و زیر نظر مدیر کل یا رئیس اداره آموزش و پرورش تشکیل می شود . ماده 19 – ثبت...
-
آیین نامه آموزشی متوسطه ۱
شنبه 5 آذرماه سال 1384 21:19
تابستان 1379 معاونت آموزشی شماره :20139/400 تاریخ : 15/6/79 پیوست : دارد باسمه تعالی از : معاونت آموزشی به : اداره کل آموزش و پرورش استان موضوع : ارسال آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه (روزانه) با احترام ، به پیوست یک نسخه آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه (سالی - واحدی) مصوب جلسات 232، 233، 234، 236 و 237 مورخ...
-
صد و شصت نکته در مدیریت
شنبه 5 آذرماه سال 1384 00:09
صد و شصت نکته در مدیریت توصیه هایی برای مدیران، سرپرستان 1- در انجام کارها روی شیوه ای خاص تاکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند. 2- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تامین میشود، میتوان با...
-
ارزشیابی و ۹6 نکته مهم درباره ارزشیابی
شنبه 5 آذرماه سال 1384 00:07
نکته مهم درباره امتحانات و ارزشیابی «ارزشیابی» یا به قول رایج در مدرسه ها « امتحان»، یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است. باید دانست که آموزش و پرورش فرایندی متشکل و به هم پیوسته است که تمام مراحل آن به گونه ای سازمان یافته برای رسیدن به هدفی معین ایجاد شده اند . در پایان هر یک از برنامه های...
-
بچه ها می آموزند آن طوری باشند که زندگی می کنند.
شنبه 5 آذرماه سال 1384 00:03
بچه ها می آموزند آن طوری باشند که زندگی می کنند. بچه ها ... وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند می آموزند بی اعتماد به خود باشند. وقتی با خشونت زندگی می کنند می آموزند که جنگجو باشند. وقتی با ترس زندگی می کنند می آموزند که بُزدل باشند. وقتی با ترحم زندگی می کنند می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند. وقتی با...
-
خواندن و نوشتن همراه با تفکر
جمعه 4 آذرماه سال 1384 23:53
خواندن و نوشتن همراه با تفکر هنگامی که نویسنده ای به خلق اندیشه ها و طرحهای خویش مشغول است ممکن است نوشته هایش با اشتباهات و کاستیهایی همراه باشد و در اینجا است که ممکن است ثمره های فکری او به ذهن خوانندگانی که بدون تفکر مطالعه می کنند ،راه یافته و در اعمال آنها اثرات نامطلوبی بگذارد و به همین علت است که در شرایط...
-
مناسبات انسانی در اداره ومدرسه
جمعه 4 آذرماه سال 1384 14:46
مناسبات انسانی در اداره ومدرسه یکی ازسامانه های اصلی در ارتقاء مناسبات انسانی بخصوص در ادارات که باعث نفوذ در قلوب مخاطبان و تعادل وتسهیل ارتباطات سطوح مختلف سازمانی می شود اخلاق است . وجود اخلاق در اداره ، ادب ، نزاکت انسانی، احترام به خواسته های مشروع افراد، عدالت همه جانبه در زمینه های علمی واجتماعی می تواند یکی از...
-
مهارت های ده گانه زندگی
جمعه 4 آذرماه سال 1384 14:13
مهارت های ده گانه زندگی خودآگاهی خودآگاهی ، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولا پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است. همدلی همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران...
-
ویژگی های معلم پرورش دهنده ی خلاقیت
جمعه 4 آذرماه سال 1384 14:05
ویژگی های معلم پرورش دهنده ی خلاقیت مربی یا معلمی که می خواهد یک کلاس ویژ ه ی پرورش خلاقیت را اداره کند و یا این که علاقمند است در جریان تدریس روزمره ی خود به طور جدی پرورش خلاقیت دانش آموزان را هم مدنظر داشته باشد، اگر چنان چه از خصوصیات و نگرش های ویژ ه ای که با ماهیت و فرآیند خلاقیت مناسبت دارد ، برخوردار باشد...
-
ویژگی های معلمان اثربخش
پنجشنبه 3 آذرماه سال 1384 22:31
ویژگی های معلمان اثربخش معلمان باید استانداردهایی برای موفقیت تعیین کنند و دانش آموزان را آگاه سازند که از همه آنها انتظار می رود به این استانداردها دست یابند. این توصیه ، دو موضوع بسیار با اهمیت را به یکدیگر پیوند می دهد: یکی تعیین استانداردهای هدفمند ، یعنی استانداردهای مهم، چالش برانگیز و قابل حصول و دیگری انتقال...