آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

روان شناسی نوجوانی

روان شناسی نوجوانی

مقدمه ای بر روان شناسی رابطه خانواده با نوجوان

 

نقش خانواده در رشد و تشکیل شخصیت  نوجوان بر هیچ کس پوشیده نیست. خانواده  اولین و تنها واسطه ارتباط کودک با اجتماع است. در خانواده کودک ارزش ها و ضد ارزش ها ، اصول و قواعد اخلاق را می آموزد. کودکان از لحاظ عاطفی، شناختی و ... وابستگی خاصی به خانواده دارند و برای آنها خانواده مهمترین نقش را در زمینه ی تأمین نیازهای روانی کودک دارد. این نیازهای عاطفی در نوجوانی رنگ شدیدتری به خود می گیرد که نوجوان آن را در محیطی وسیع تر از خانواده جستجو می کند و بر همین اساس است که ارتباط نوجوان با اطراف افزایش می یابد. نوجوان کمتر تمایل دارد در خانه بماند و به روابط بیرون از خانواده اهمیت بیشتری می دهد. نوجوان را نه می توان کودک دانست و نه همردیف با بزرگسالان قرار داد.

ادامه مطلب ...

درباره ارزیابی

درباره ارزیابی

ارزیابی چیست و چه نقشی در کار ما دارد؟

در طرح بزرگی که پیش روی شماست؛ افراد مختلفی در سطوح مختلف یاد می دهند و یاد می گیرند. مثلاً معلم های عزیز شرکت کننده درطرح، در عین حال که به دانش آموزانشان درس می دهند، خودشان این نحوه تدریس را یاد می گیرند و آدم هایی که طرح درس پروژه ها را می نویسند هم در حال یادگیری از کسانی هستند که مسؤول تم های پنجگانه اند.

این حرفها را گفتیم که بگوییم حجم بزرگی از یادگیری در جریان است و این یادگیری به " ارزیابی " احتیاج دارد. ارزیابی فرآیند ارزش یابی کردن فرآیند یادگیری است. داده های به دست آمده از ارزیابی ابزار قدرتمندی برای دنبال کردن پیشرفت درک دانش آموز، بهتر کردن فعالیت ها و تشویق یادگیرندگان به فکر کردن است. پس تصدیق می کنید که لازم است همه ما که درگیر این طرح بزرگ هستیم، درک خوب و مناسبی از فرآیند ارزیابی داشته باشیم.

منظور ما از ارزیابی در یادگیری مبتنی بر جستجوگری چیست؟

بگذارید نگاهی به یک کلاس علوم ابتدایی بیندازیم که در آن دانش آموزان درس را با جستجوگری یاد می گیرند و ببینیم فرآیند ارزیابی چطور رخ می دهد و چه فرقی با فرآیند معمولی امتحان گرفتن و تست زدن دارد:

موضوع امروز کلاس علوم چهارم دبستان: صدا است. می خواهیم ببینیم که صدا چطور درست می شود و ما چطور آن را می شنویم. معلم تعدادی آلت موسیقی به کلاس آورده است. فلوت، گیتار، گیتار تک سیمی دست ساز، طبل و ... . معلم سازها را به بچه ها می دهد که گروه بندی شده اند. معلم از بچه ها می خواهد جواب سؤالهای زیادی را پیدا کنند. مثلاً اینکه چطور می شود صدای بلند یا صدای کوتاهی درست کرد؛ چطور می شود صدای زیر یا صدای بمی درست کرد و ... در ضمن از بچه ها می پرسد چطور می شود صدای سازی را که می نوازد، قطع کرد و چطور می توانند صداهایی را که تولید می شود، نشنوند. بچه ها باید درباره یافته هایشان بحث کنند و آماده توضیح دادن کار و ایده شان باشند.

ادامه مطلب ...

سه عامل موفقیت تحصیلی:

سه عامل موفقیت تحصیلی:

1- هوش و استعداد :  این عامل برای موفقیت لازم است , اما کافی نیست و آن میزان از هوش که لازم است , هوش سرشار و فوق العاده نیست.

2- علاقه  : این عامل می تواند همه عوامل را تحت تاثیر فرار دهد , اما تداوم آن به عامل دیگری بستگی دارد .

3- مهارت مطالعه  :این عامل با افزایش سرعت یادگیری و ماندگاری معلومات , از کاهش علاقه و اثر وارونه هوش و استعداد جلوگیری می کند.

مهارت مطالعه , عامل نگهداری و مثبت تر ازدو عامل دیگر خواهد بود.مطمئن باشید برای یادگیری تنها شرط آن است که :

- مقدمات آن درس را بدانید تا این زنجیره حلقه به حلقه و کامل به ذهن شما منتقل شود.

- حواس شما متمرکز باشد.

تمامی مهارت های مطالعه در این خلاصه می شود که شما عادت هایی را کسب کنید که تمرکز حواستان را افزایش دهد و عادت های غلطی را ترک کنید که تمرکز شما را کاهش می دهد .

توصیه می شود یک مجموعه کامل از عواملی کاهش دهنده تمرکز حواستان را تهیه کنید .

تا در یابید کدام عوامل در اشغال کردن  ذهن شما دخالت دارند و کدام عوامل ذهن شما را متمرکز می کنند.

یازده مرحله برای تدریس موفق

یازده مرحله برای تدریس موفق

اولین مرحله در یک تدریس موفق: آن که عاشق باشی

شما یک معلم نخواهید شد مگر این که علاقه‌ا‌ی زیاد به این شغل داشته باشید، چرا که اگر شغل معلمی آسان بود هر کسی می‌توانست آن را انجام دهد. معلمان، مسئولیت بسیار مهمی را بر عهده دارند زیرا یک گفتگوی سطحی از یک معلم می‌تواند قسمتی از زندگی یک دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار دهد، البته فراموش نکنیم که معلم یک الگوی دائما تحت نظر است.

ادامه مطلب ...