آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

یادگیری گروهی، کلیدی به سوی آینده‌ی موفق


گروه آموزشی: معلمان استراتژی‌های مختلفی را در طول سال تحصیلی جهت یادگیری مهارت‌های مختلف به کار می‌برند. پس از استخدام معلمان سعی دارند تا بفهمند که واقعا" چه چیزی در کلاس درس به دردشان می‌خورد تا بتوانند به بهترین روش، اطلاعات‌شان را منتقل کنند. ادارات آموزش و پرورش نیز سعی دارند با برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و حتی ارتقای سطح تحصیلی معلمان، آن‌ها را حرفه‌ای‌تر نمایند. بنابراین پس از این کلاس‌ها، معلمان از فنون مؤثرتری در تدریس‌شان استفاده می‌نمایند. اخیرا" در میان معلمان انواع روش‌های یادگیری گروهی رواج یافته است.


یادگیری گروهی در بین افراد مختلف معنای مختلفی دارد. یادگیری گروهی به معنای زمانی است که معلم در کنار دانش‌آموزان سپری می‌کند و سعی در آموختن مطالب تازه به آن‌ها دارد. بدین روش هم معلم و هم دانش‌آموز با مطالب تازه‌ای روبه‌رو شده و سعی در به چالش کشیدن این مطالب دارند.

آموزش گروهی یعنی گروهی از دانش‌آموزان برای رسیدن به هدف یا وظیفه‌ی مشترکی با یکدیگر در تعامل بوده و هم‌کاری داشته باشند. یادگیری گروهی و آموزش، دو مقوله‌ی جدا از هم هستند. وقتی که کاری گروهی است، دانش‌آموزان معمولا" بی‌حوصله و بی‌انگیزه نیستند و در واقع در همه‌ی زمینه‌ها هم‌کاری می‌نمایند. ممکن است که حتی یکی از دانش‌آموزان از پس همه‌ی کارها و سؤالات متعدد گروه برآید. ممکن است که هر دانش‌آموزی چند سؤال داشته باشد و دیگران با دادن پاسخ‌های گوناگون به سؤال او، یادگیری گروهی را تجربه نمایند. با کار گروهی، سطح یادگیری افزیش یافته و هر دانش‌آموزی به نتیجه‌ی دلخواهش از درس مورد، دست خواهد یافت. اما متأسفانه چون این روش‌ها در سیستم آموزش و پرورش تجربه نشده است، زیاد مورد توجه معلمین و دانش‌آموزان قرار نگرفته و مزایای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است.

آموزش گروهی یعنی گروهی از دانش‌آموزان برای رسیدن به هدف یا وظیفه‌ی مشترکی با یکدیگر در تعامل بوده و هم‌کاری داشته باشند.


در یادگیری گروهی، وظیفه‌ی هر دانش‌آموزی معلوم است و هر فردی مسئولیتی در قبال دیگران دارد و تجربه‌ی مثبتی را در این روند به‌دست خواهد آورد.

نقش هر دانش‌آموزی در گروه مشخص است و وظیفه‌ی هرکس معلوم. بنابراین با این روش یک نفر مسئولیت بیش‌تر و دیگری مسئولیت کم‌تری ندارد و بنابراین موفقیت به‌طور یکسان در بین گروه تقسیم شده و در طول سال تحصیلی، مهارت‌های گوناگونی را به‌دست خواهند آورد. این روش پایه‌ای برای به‌دست آوردن موفقیت‌های بعدی در زندگی و شغل افراد خواهد بود.

معلمان باید خودشان را از روال آن کارهای گروهی قدیمی خلاص و روش‌های جدید را برای به چالش کشیدن دانش‌آموزان خود انتخاب نمایند. با استقرار این روش، موفقیت کل کلاس تضمین شده و هرکس می‌تواند از موفقیت کلاس بهره‌ی خودش را ببرد.

یادگیری گروهی، باید در سیستم آموزش و پرورش جای خودش را باز کند تا تضمینی برای بهتر یاد گرفتن دروس در بین دانش‌آموزان باشد. با این روش محیط یادگیری مثبت‌تری را برای دانش‌آموزان‌مان، ایجاد کرده و هر دانش‌آموزی به نوبه‌ی خود درگیر این آموزش خواهد شد.

هم‌چنین آن‌ها یاد خواهند گرفت که در دنیای واقعی چگونه با مسائل و مشکلات زندگی‌شان، روبه‌رو شده و با هم‌کاری سایرین، این مشکلات را حل نمایند. با مواجه با فرصت‌های شغلی گوناگون می‌دانند که باید با دیگران هم‌کاری داشته، نظرات‌شان را مطرح نمایند و به عقیده‌ی سایرین احترام گذاشته و با دیگران تعامل لازم را داشته باشند. بدین ترتیب کودکان ما ارزش هم‌کاری با یکدیگر را می‌فهمند.

ممکن است، فرآیندهای آموزشی در طول زمان بدون تغییر به نظر برسند، ولی معلمان‌مان نباید استفاده از استراتژی‌های گوناگون را در دوره‌ی تدریس‌شان فراموش کنند. بهتر است که در پایان سال تحصیلی گردهمایی‌هایی ترتیب دهیم تا معلمان، تجربیات‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. شاید این روش کمکی هم به معلمین کم تجربه‌تر باشد تا از تجربه‌ی سایرین استفاده کرده و روش‌های جدیدی را ابداع نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد