آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

بحث port ها و telnet

- TCP و UDP چیست؟
مدل TCP/IP که برای ارتباط اینترنتی به‌کار می‌رود، می‌توان به لایه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که بعدا بیشتر توضیح می‌دم، اما یکی از این لایه‌ها، لایه ارتباط host2host است که خود شامل دو پروتکل است به نامهای TCP و UDP :

۱- (TCP (Transmission Control Protocol :این پروتکل قوی‌تر و قابل اعتمادتر است و اصولا پروتکل مهمتری نسبت به UDP محسوب می‌شود. این پروتکل توانایی بازبینی بسته‌هاو کنترل خطا را هم دارد.

۲- (UDP (User Datagram Protocol :
این پروتکل برای کاهش overflow طراحی شده است و در خیلی از موارد وابسته به TCP است.

نکته مهم این است که وقتی با یک پورت خاص روی یک کامپیوتر دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، این ارتباط می‌تواند از نوع TCP یا UDP باشد. بنابراین وقتی می‌خواهیم یک کامپیوتر خاصی را از نظر پورت‌ها بررسی کنیم، هردو باید بررسی شود.


- تقسیم‌بندی پورت‌ها از روی شماره آنها

۱- پورت‌های 0 تا 1023 :
مشهورترین پورت‌ها هستند و معمولا هرکدام برای یک سرویس خاص استفاده می‌شود. با تعدادی از این پورت‌ها در جلسات قبل آشنا شده‌اید.

۲- پورت‌های 1024 تا 49151 :این سری از پورت‌ها مشخصا با هیچ‌یک از سرویس‌های اینترنتی مرتبط نیستند بلکه وقتی که با یک ابزار شبکه مانند مرورگر اینترنت(مثل Internet Explore یا Netscape Navigator )، نرم‌افزار ارسال و دریافت E-mail (مثل Outlook یا Edura )، نرم‌افزارهای FTP (مثل WS-FTP یا Cute-FTP ) کار می‌کنید، یکی از این پورت‌ها به صورت random باز شده و یک ارتباط با سرور (با توجه به‌نوع سرویس اینترنتی که می‌دهد که یکی از پورت‌های 0 تا 1023 است) برقرار شده و داده‌ها ارسال و دریافت می‌شوند. یعنی پورت شما یکی از پورت‌های این قسمت است و پورت سرور یکی از پورت‌های بالایی.این سری پورت‌ها را پورت‌های register شده هم می‌گویند.

۳- پورت‌های 49152 تا 65535 :این سری از پورت‌ها به‌ندرت استفاده می‌شوند. کاربرد اساسی آنها برای یک سری سرویس‌های خاص اینترنتی است و یا توسط trojanها (که برای Hack کردن کامپیوتر است) است. البته خیلی از trojanهای معروف از پورت‌های ردیف ۲ هم استفاده می‌کنند و این تقسیم‌بندی‌ها همیشه برقرار نیست و به‌همین علت است که گاهی پورت‌ها را به دو‌دسته زیر 1024 و بالای 1024 تقسیم‌ می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد