ساکن بودن و فعالیت نکردن همیشه جزو دردسرهای مابوده است .دردسری که روانشناسان میگویند برایش راهحلهایی هم وجود دارد.
«افسرده نیستم ولی اول صبح که از خواب پا میشم، حس انجام دادن هیچ کاری نیست..»، «میدونم خیلی کار دارم ولی تنبلیم مییاد که حتی یکیشون رو انجام بدم.»، «وای! نمیدونی چقدر بده! درسامو میذارم لحظه آخر بخونم، بعدش اون لحظه هم یهدفعه انگار همه تنبلیهای دنیا رو ریختن رو سرم.»،«دوست دارم کارام جلو بیفتهها ولی از اون
طرف هم اگه حسش نباشه، دلم میخواد تمام روز رو توی رختخواب بمونم.»
والدین امروزی و به خصوص مادران، حساسیت زیادی درباره درس خواندن و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان نشان میدهند. بسیاری از خانوادههایی که فرزندان با هوش و درسخوانی دارند، سعی میکنند از تهیه هیچ نوع امکاناتی دریغ نکنند. خانوادههایی که فرزندانشان به هر دلیل، اهل درس و مدرسه نیست، برای جبران کمبودهای انگیزشی، پول خرج کردن برای معلم خصوصی و آموزشگاه و انواع و اقسام کتابها را سادهترین راه میپندارند. هم والدین گروه اول و هم والدین گروه دوم، بیشترین فشار را بر روی فرزندان متمرکز ساخته و به اقداماتی یک طرفه روی میآورند.
* نقش خانواده در ایجاد «لذت یادگیری» چیست؟ چرا کودک 6- 5 ساله مشتاق یادگیری، وقتی به سنین بالاتر میرسد، شوق و انگیزه خود را از دست میدهد؟ آیا این امر به دلیل تأثیر عوامل خارج از خانواده است؟
ادامه مطلب ...برگرفته از مقاله دکترهادىشاکر*
بسیاری از متخصصین معتقدند که بهتر است کودکان زیر 3 سال اصلا با کامپیوتر و بازیهای ویدیویی آشنا نشوند و تا آنجا که ممکن است با اسباب بازی های قابل لمس و واقعی مثل لگو و خانه سازی و ... سرگرم شوند
بعبارت دیگر اسباب بازیهای انتزاعی برای این سن مناسب نیست . اما اگر کودک زیر 5 سال شما قبلا دسترسی به این بازیها پیدا کرده است و این امر بعنوان عادتی برای او در آمده است ، باید هم اکنون به فکر شروع قانون و تعیین حدود برای بکارگیری این بازی ها باشید .
ابتداد باید فهمید که چقدر او بازی کامپیوتری انجام می دهد و در بقیه زمان آزادش چه کارهایی می کند .
ادامه مطلب ...این پدیده جدید دانش بشری که تقریباً درهمه شئون زندگی انسان راه یافته است ، همچون دیگر ساخته های دست بشر دو رو دارد که یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت بشراست. و روی دیگرآن استفاده غلط است که معمولاً جز در موارد علمی وشغلی ازآن استفاده می شود.
آنچه بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود می کند بازی های رایانه ای است. پیشرفت کیفیتی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است .
ادامه مطلب ...