-
آموزش و پرورش ایران و توسعه پایدار
شنبه 15 بهمنماه سال 1384 21:42
آموزش و پروش مدرن و معاصر در ایران، به قدمتی تقریباً یکصد ساله، بخش معتنابهی از منابع این دوره از تاریخ کشورمان را به خود اختصاص داده است. علیرغم اینکه در این نظام یکی از اصیلترین و وسیعترین قشر فرهنگی تاریخ، یعنی معلمان، شرکت داشتهاند و همه نهادها، گروهها و آحاد جامعه به نوعی در تحقق اهداف آن مشارکت دارند، با...
-
رویش علم
شنبه 15 بهمنماه سال 1384 21:32
- سعید کاظمى آشتیانى پژوهشگر علوم پزشکى و بیوتکنولوژى متولد: ۱۳۴۰ تهران - دکتراى علوم تشریحى از دانشگاه تربیت مدرس - رئیس جهاد دانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران - مشاور رئیس جهاد دانشگاهى ایران - مؤسس پژوهشکده رویان، اولین و مهمترین پژوهشکدهاى که در زمینه تولید، تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى در ایران فعالیت...
-
مطالعه به سبکی دیگر!
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:36
مطالعه به سبکی دیگر! اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقهمندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روشهای علمی...
-
مطالعه و تکرار
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:26
مطالعه و تکرار چرا باید مطالبی را که می خوانیم مرور کنیم؟ زیرا بدون مرور نمی توان انتظار داشت که در جلسه امتحان مطالب خوانده شده را به یاد آورد. کجا بایستی عمل مرور را انجام داد؟ در اتاقی ساکت که در آن میز و یک ساعت وجود داشته باشد و از گرما و نور مناسب برخوردار باشد. چراغ مطالعه را نیز توصیه می کنیم زیرا باعث می شود...
-
چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:25
چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟ چکیده: یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری، درک مطلب می باشد. هر چه ادراک و دریافت بهتر باشد، یادگیری و یادآوری مطالب نیز آسان تر می شود. برای درک بهتر باید هدف و انگیزه داشت. به خاطر داشته باشید که مطالعه بدون هدف و پیش زمینه همچون گردابی است که فرد را در خود گرفتار می کند. هدف مطالعه...
-
مطالعه مفید چگونه حاصل می شود؟
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:24
مطالعه مفید چگونه حاصل می شود؟ چکیده: مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ چگونه می توان پرورش مناسبی برای آغاز مطالعه یافت؟ برای مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسشها بیابید. مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا کنون دقت کردهاید که هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع می شود؟ برای...
-
توصیههایی مهم برای امتحان
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:22
توصیههایی مهم برای امتحان چکیده: امتحان معیار ارزشیابی دانستهها و تواناییهای شماست و شما می توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارتهای یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید....
-
شرایط مطالعه بهتر
جمعه 14 بهمنماه سال 1384 12:20
شرایط مطالعه بهتر «بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهرهوری بیشتر از مطالعه» شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت . در واقع این شرایط به شما یاد می دهند چگونه از زمانهای مطالعه ، بهرهوری بالاتری داشته باشید . به شما می آموزند قبل از...
-
تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی
یکشنبه 25 دیماه سال 1384 15:16
تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی منبع : سایت «راهکار مدیریت» برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی از مفاهیم عمده در ادبیات آموزشی است. آنچه در پی میآید مروری دوباره برتعاریف این سه مفهوم و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر است. از آنجا که برنامهریزی، راه و روشی برای هدایت منظم...
-
یک راه مناسب برای پیشرفت تحصلی
یکشنبه 25 دیماه سال 1384 15:13
یک راه مناسب برای پیشرفت تحصلی یکی از همکاران می گفت من اول هر ماه به دانش آموزان نمره 20 را میدادم ومی گفتم بچه ها این نمره شماست برحسب هر پرسشی که انجام خواهم داد برای هر پاسخ غلط نمره کسر خواهم کرد هرکس توانست تا آخر ماه این نمره را نگهدارد مال خودش وگرنه هرچه ماند آنرا اعمال خواهم کرد این چند حسن داشت : 1- بچه ها...
-
زنان در عرصه مدیریت
یکشنبه 25 دیماه سال 1384 15:10
زنان در عرصه مدیریت منبع : سایت «راهکار مدیریت» چکیده در این مقاله به اشتغال زنان به عنوان مدیر در کشور پرداخته شده است. برخی اطلاعات آماری در این زمینه ارائه میشود و دو پرسش در خصوص اشتغال زنان در عرصه مدیریت مطرح میگردد و براساس پژوهشهای انجام شده به آنها پاسخ داده میشود. در پایان تعدادی راهکار برای فراهم آوردن...
-
جلوتر از زمان حرکت کنید
یکشنبه 25 دیماه سال 1384 15:00
جلوتر از زمان حرکت کنید منبع : سایت «راهکار مدیریت» 1- مقدمه آیا تا به حال احساس نکردهاید مانند خرگوش سفید در داستان آلیس در سرزمین عجایب هستید؟ ... همیشه در عجلهاید اما هرگز به آنچه که میخواهید نمیرسید. آیا شما هم ساعات طولانی کار میکنید ولی همیشه این حس را دارید که اهدافتان در حال گریز هستند؟ وقتی حمایت از...
-
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ۳
چهارشنبه 21 دیماه سال 1384 13:18
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ۳ ماده 29 – به قبول شدگان در امتحان نهایی پایه سوم راهنمایی علاوه بر کارنامه ، گواهینامه پایان تحصیلات دوره سه ساله راهنمایی تحصیلی نیز اعطاء می شود . مواد درسی و نوع امتحان پایانی هر درس در دوره ابتدایی ردیف نام درس پایه و نوع امتحان اول دوم سوم چهارم پنجم 1 قرآن...
-
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ۲
چهارشنبه 21 دیماه سال 1384 13:13
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ۲ فصل سوم – نحوه برگزاری امتحانات پایانی : ماده 12- امتحانات پایه های اول تا چهارم و نوبت اول پایه پنجم ابتدایی داخلی و توسط مدارس برگزار می شود و امتحانات نوبت دوم و تجدیدی پایه پنجم ابتدایی به صورت هماهنگ با سؤالات واحد و برنامه معین (بصورت همزمان) که توسط اداره...
-
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی۱
چهارشنبه 21 دیماه سال 1384 12:52
آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ۱ دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تابستان 1380 پیش گفتار آیین نامۀ جدید امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی (طرح آزمایشی امتحانات دو نوبتی) با تلاش قابل تقدیر مدیران و معلمان حدود 12000 مدرسه در 87 منطقه آموزشی کشور و در مدارس راهنمایی تحصیلی سازمان ملی...
-
آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی
چهارشنبه 21 دیماه سال 1384 12:36
آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی (مصوب جلسه 630 شورای عالی مورخ 24/10/77) مقدمه: به منظور تقویت روحیه نظم پذیری و قانون گرایی در دانش آموزان ، شایسته است مدیران و عوامل اجرایی امتحانات ضمن اجرای صحیح و نظارت دقیق بر برگزاری امتحانات سعی نمایند که حتی المقدور از بروز هر گونه تخلف و بی نظمی در جلسه امتحانی جلوگیری شود...
-
پنج نوع مدرسه، شش محور سازمانی
شنبه 17 دیماه سال 1384 15:41
پنج نوع مدرسه، شش محور سازمانی چکیده این مقاله مدارس را با نگاهی به ویژگیهای مدرسهها بر اساس نوع سازمانها و فعالیتهای محوری آنها تقسیمبندی میکند. مدارس به پنج دسته تقسیم شده و شش محور سازمانی مهم در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میگیرند. پنج نوع مدرسه عبارتند از: سنتی، خام، دارای عملکرد بهبودیافته،...
-
چهارگام از خانه تا مدرسه
شنبه 17 دیماه سال 1384 15:04
چهارگام از خانه تا مدرسه عبور سالم از محیط خانواده به محیط مدرسه مستلزم اتخاذ تدابیری است که کوتاهی در آنها به روند طبیعی سازگاری کودک با تغییرات محیط لطمه میزند . کودک بزرگ میشود و برای بیان نیازها و پاسخگویی به خواستهها به محیط وسیعتری احتیاج دارد. زمان آن فرا میرسد که برای ایفای نقش در آینده گامهای قوی و محکمی...
-
طراحی فعالیتهای آموزشی ۴
پنجشنبه 15 دیماه سال 1384 12:24
گام چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی لازم است دانش آموزان از ابتدا معیارها و امکاناتی را که به وسیله ی معلم در فرآیند ارزشیابی و نمره دادن به کار گرفته می شود، بدانند خیلی از ترسهایی که دانش آموزان در فرآیند ارزشیابی دارند به علت عدم آگاهی آنها از معیارها و نحوه ی ارزشیابی معلمان است. معیارها باید در اولین فرصت...
-
طراحی فعالیتهای آموزشی ۳
پنجشنبه 15 دیماه سال 1384 12:23
طراحی فعالیت های آموزشی گام سوم : تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسایل آموزشی مرحله ی سوم از طراحی آموزشی، تحلیل محتوا، روش و و سایل آموزشی است. اگر محتوا، روش و وسایل متناسب با هدفهای آموزشی انتخاب و تنظیم نشوند - حتی اگر هدفهای آموزشی، دقیق و خوب تنظیم شده باشند - فعالیت های آموزشی هرگز دانش آموزان را به آنچه که باید...
-
طراحی فعالیتهای آموزشی ۲
پنجشنبه 15 دیماه سال 1384 12:21
از دید روانشناسان رفتارگرا، هدفهای رفتاری دارای سه ویژگی زیر می باشند: 1- نوع رفتار باید دقیقاً مشخص و خوب تعریف شده باشد. منظور از نوع رفتار یا عملکرد در نوشتن هدفهای رفتاری، بیان روشن، دقیق و صریح رفتاری است که انتظار می رود دانش آموزان آن را انجام دهند تا مشخص شود که قابلیت یا گرایش لازم را کسب کرده اند. نکته کلیدی...
-
طراحی فعالیت های آموزشی
پنجشنبه 15 دیماه سال 1384 12:19
طراحی فعالیت های آموزشی بخش اول چگونه فرآیند آموزش را طراحی کنیم؟ تدریس چیست؟ از تدریس، همانند یادگیری، تعریفهای مختلفی ارائه شده است. بعضی، تدریس را «بیان صریح معلم درباره آنچه باید یاد گرفته شود» می دانند و گروهی دیگر تدریس را «همورزی متقابلی می دانند که بین معلم، دانش آموز و محتوا در کلاس درس جریان دارد.» عدّه ی...
-
اطلاعیه
دوشنبه 28 آذرماه سال 1384 19:39
من امیرعباس جعفری هستم دبیر عربی دبیرستان های شهر جوانرود . امیدوارم که از مطالبی که وبلاگ ارائه می شود درراستای تعالی آموزش وپرورش استفاده شود . درصورت تمایل به همکاری در پر بارتر شدن مطالب با ایمیل اطلاع رسانی شود . با تشکر امیرعباس جعفری
-
ارزشیابی در آموزش و پرورش
دوشنبه 28 آذرماه سال 1384 19:26
ارزشیابی در آموزش و پرورش · مقدمه باید این مطلب مهم را در نظر داشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به عنوان فرایند...
-
پنج دستور برای بهروری در زندگی
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:38
پنج دستور برای بهره وری ؟ برای بهره وری در امور زندگی پنج دستور زیر را به خاطر داشته باشید : 1-باور و اعتقاد راسخ داشته باشید که در هر شرایط و موقعیتی که باشید می توانید تغییراتی در خود و محیط کارتان به وجود آورید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید . 2-انرژی خود را رها کنید . 3-هدفهای خود را تعیین کنید.هدفها باید مانند...
-
روابط انسانی در مدارس
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:31
روابط انسانی در مدارس مقدمه: آنچه در حیات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است . روابط انسانی موهبتی است که در انسان به ودیعه گذاشته شده تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و با هم زندگی کنند . روابط انسانی سرمنشأ رفع همه نیازهای انسانی است . در سایه ی روابط انسانی روان انسان ، تلطیف می یابد ،...
-
نگاهی به جلسات شورای معلمان
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:28
نگاهی به جلسات شورای معلمان از مؤثرترین شیوه های برقراری روابط انسانی در سازمان ها مخصوصا سازمان های آموزشی مانند مدرسه "مشارکت" است . "مشارکت یعنی مجموعه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان (معلمان ، دانش آموزان و اولیاء) را در فرایند تصمیم گیری ، از طریق تفویض اختیار در سطوح مختلف ، افزایش دهد و نوعی حس مالکیت...
-
چگونه بهتر گوش کنیم؟
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:19
چگونه بهتر گوش کنیم؟ چکیده: گوش کردن یکی از مهمترین مهارتهایی است که با پرورش آن می توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکلترین مهارتهاست. در این مقاله سعی داریم تا با راههای پرورش این مهارت آشنا شویم. کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است. ویلیام آرمسترانگ خوب گوش کردن...
-
راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:17
راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه برای بهسازی حافظه و کاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد . 1- سازماندهی : یکی از مشکلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی ، جابجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یکدیگر است . در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات،...
-
تکنیک هایی برای افزایش فعالیت ذهنی
پنجشنبه 10 آذرماه سال 1384 18:16
تکنیک هایی برای افزایش فعالیت ذهنی چکیده: یکی از مهمترین تکنیکهایی که باعث افزایش قدرت یادگیری می شود، افزایش فعالیت ذهنی است. میزان واکنش ما نسبت به مطالب تحت تاثیر حالات روحی، علایق، انگیزهها و فنون مورد استفاده در مطالعه تغییر می کند. هر چقدر این واکنش نسبت به مطالبی که مطالعه می کنیم بیشتر باشد، آنها بیشتر و بهتر...