-
روان شناسی بازی
جمعه 18 دیماه سال 1388 21:43
روان شناسی بازی نگاه اجمالی کودکان جهان اهل هر کجا و از هر ملیت و مذهبی و هر قوم و قبیلهای که باشند، نیاز به بازی دارند و بازی میکنند. فراموش نکنیم که بزرگسالان هم گهگاهی و از روی تفنن چنین نیازی را حس میکنند. حتی حیوان هم نیاز به بازی دارد. پس میگوییم آدمیان در هر سن و سالی که باشند، بازی میکنند. پیر ، جوان ،...
-
نظریه یادگیری واتسون
جمعه 18 دیماه سال 1388 21:42
نظریه یادگیری واتسون نگاه اجمالی جان برودوس واتسون (Jahn Broadus Watson) روان شناس آمریکایی نخستین پژوهشگری است که روان شناسی پاولف را در آمریکا رواج داد و از نتیجه بررسیهای او برای گسترش نظریه خود بهره گرفت. وی اعتقاد راسخ داشت که یادگیری براساس نظریه و نظام پاولف توصیف میشود، یعنی یادگیری ، فرآیندی است از...
-
نقش اولویتبندی در برنامه ریزی
جمعه 18 دیماه سال 1388 21:38
نقش اولویتبندی در برنامه ریزی اولویتبندی از اتلاف وقت شما جلوگیری میکند. اولویتبندی به شما کمک خواهد کرد از زمانی که در اختیار دارید استفاده بهینهای بکنید. یک مثال خیلی ساده میتوان زد. فرض کنید دانش آموزی همین فردا امتحان زبان دارد و یک هفته دیگر امتحان فیزیک . حالا تصور کنید تمام ساعات امروز خود را صرف حل یک...
-
عوامل موثر در یادگیری
جمعه 18 دیماه سال 1388 21:33
عوامل موثر در یادگیری مقدمه یادگیری (learning discomfort )یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال میآورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند تدریس ، امکان پذیر نیست. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ،...
-
قواعد طراحی سوالات امتحانی
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:49
قواعد طراحی سوالات امتحانی امتحانات برای همه معلمان ودانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هردو گروه در این ایام به دنبال کسب نتایج ماه ها کار وتلاش خود می باشند. با توجه به این که گاهی بعضی از سوالات طرح شده در هنگام ارزیابی فاقد استاندارد کامل بوده و نواقص و اشکالاتی دارد،برای رفع این اشکالات هرچند جزیی، قواعد...
-
هفتاد اصل فنی در طراحی سوالات امتحانی
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:48
هفتاد اصل فنی در طراحی سوالات امتحانی 1- در طراحی سوال ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها و استعدادها، پایه تحصیلی و ..... در نظر گرفته شود . 2- در طراحی سوالات امتحان شرایط عمومی دانش آموزان، امکانات ، منابع ، تجهیزات ، نیروی انسانی و... مد نظر قرار گیرد . 3- طراحی سوالات بر اساس بارم بندی و بودجه...
-
روش ترجمه
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:38
روش ترجمه مقدمه ترجمه، که بازگرداندن متنی از یک زبان به زبان دیگر است، یکی از راههای « ارتباط فرهنگی » است. اهل مطالعه، از راه خواندن اینگونه کتب، با دانشمندان و اندیشهها و علوم مختلف آشنا میشوند و بینشی عمیقتر و گستردهتر مییابند. مترجمان نیز که این نقش را ایفا میکنند، از خدمتگزاران علم و ادب و فرهنگ در مقیاس...
-
روش نگارش۲
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:37
روش نگارش نکاتی چون: ـ فاصله بین سطرها و ریز و درشتی خطوط ـ فاصله اطراف صفحه تا نوشته، از چهار طرف ـ تیترهای اصلی و فرعی، عنوان درشت و عناوین ریز ـ انتخاب نام گیرا و جالب برای نوشته ـ رعایت علایم نگارشی و رسم الخطی ـ ذکر مآخذ و منابع برای هر مطلب ـ ارجاعات و پاورقیها برای نقلها و ذکر مدرک کلام و ... ـ برخورداری...
-
روش نگارش۱
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:35
روش نگارش کتابُکَ اَبْلَغُ ما یَنْطِقُ عَنْک امام علی ـ علیه السلام ـ نوشته تو، رساترین چیزی است که از جانب تو سخن میگوید. [1] رسالت ما از برتریهای انسان، توانایی او بر « گفتن » و « نوشتن » است. اندیشمندان گذشته، محصول زحمات خویش را در قالب « کتاب »به آیندگان عرضه کvدهاند و فرهنگ بشری در سایه تألیفات دانشمندان،...
-
روش تحقیق۲
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:31
روش تحقیق۲ شماره دین اسلام 297 است. این شیوه که خاص کشورهای غربی است، معمولاً فراگیر همه معارف و فرهنگهای ملتهای شرقی و اسلامی نیست. از این رو مراکزی در فکر تنظیم نوعی رده بندی متناسب با علوم و معارف اسلامیاند. 2. رده بندی کتابخانه کنگره نیز موضوعی است، لیکن به جای عدد از حروف انگلیسی استفاده میشود و همه معارف...
-
روش تحقیق۱
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:29
روش تحقیق تحقیق چیست؟ تحقیق، از ریشه « حق » است. حق یعنی آنچه که درست و استوار و ثابت باشد. ریشه اصلی واژه حق، در تمام اشتقاقهایش مفهوم ثابت و مطابقت با واقع و استحکام را دارد. احقاق و تحقیق یک امر، یعنی چیزی را ثابت و استوار ساختن، درستی چیزی را به اثبات رساندن، «حق» بودن مطلبی را آشکار ساختن و به عبارتی: شناخت «...
-
روش یادداشت برداری
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:26
روش یادداشت برداری قَیِّدوا العِلْمَ بِالکِتابَهِ پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ دانش را با نگارش، به بند بکشید و نگه دارید. اهمیت یادداشت بر حافظه انسان نمیتوان اعتماد کرد. هر دانشی که روی کاغذ نیاید، با مرور زمان از بین میرود ( کلّ علمٍ لیسَ فیِ القرطاسِ ضاعَ ). آنچه رهاورد مطالعات و تحصیلات انسان است،...
-
روش تندخوانی
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:25
روش تندخوانی مقدمه روز به روز، بر حجم کتب چاپ شده و تعداد مجلات و مطبوعات، افزوده میشود. برای « زیستن در زمان » و معاصر عصر خویش بودن، آگاهی از دنیای کتب و انتشارات، ضروری است، هر چند به صورت اجمالی و کلّی. از طرفی، فرصتها محدود، اشتغالات فراوان و کتابها و مجلات بسیار است؛ به خصوص اگر انبوهی از تألیفات و آثار...
-
روش خلاصه نویسی
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:24
روش خلاصه نویسی فواید و ضرورت خلاصه نویسی « خلاصه نویسی » نوعی مهارت نگارشی محسوب میشود و آشنایی با آن در کارهای قلمی و پژوهشی و گزارش نویسی مفید و کارساز است. با توجه به محدودیت فرصت و زمان و نیز فراوانی آثار و نوشتهها، « چکیده نویسی » ضرورت پیدا میکند. گاهی از مطالب برای خودمان خلاصه برداری میکنیم، گاهی برای...
-
روش مطالعه
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:23
روش مطالعه هدف مطالعه میکوش به هر ورق که خوانی تا معنی آن تمام دانی با همه گسترش و تنوع و جاذبههایی که در رسانههای گروهی و امکانات ارتباطی و اطلاع رسانی و فیلم و فرستنده و ماهواره و ... وجود دارد، باز هم « کتاب و مطالعه » جایگاه خود را دارد و کتابخوانی بخش عمدهای از اوقات بسیاری را به خود اختصاص داده است. از این...
-
روشهای کلاسداری
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:20
روشهای کلاسداری روشهای کلاسداری از نگاه یک معلم هر یک از معلمان یکی از روشهای کلاسداری (مدیریت کلاس) را متناسب با روحیات و نوع نگاه خود به محیط و دانشآموز انتخاب کردهاند. روشکلاسداری علاوه بر معلم برای دانشآموزان هم بسیار مهم است اگر دانشآموزی در درک روش کلاسداری معلم اشتباه کند، احتمالا عواقب سوئی را...
-
روش تدریس و کلاسداری
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:19
روش تدریس و کلاسداری محورهای بحث در تدریس و روشهای مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال مییابد. از این رو، نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه میشود: روش تدریس و کلاسداری محورهای بحث در تدریس و روشهای مربوط...
-
کلاس داری یا مدیریت کلاس
پنجشنبه 17 دیماه سال 1388 11:16
کلاس داری یا مدیریت کلاس یکی از عواملی که امروزه معلمان، مدیران وسیاست گذاران آموزش و پروش به عنوان موضوعی مهم و اساسی بدان توجه دارند، عامل مدیریت کلاس است که از دیرباز به عنوان پیچیده ترین موضوع در بهبود کیفیت آموزش شناخته شده است تشکیل و اداره ی کلاس از وقت گیرترین فعالیت های حرفه ی معلمی تلقی می شود. هنگامی که بیش...
-
چرخه پارادایم
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:52
چرخه پارادایم فاطمه دیده ور : دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی چکیده پارادایم ها در بطن خود حامل قواعــد فرصت زا هستند و انسان در نگرش استراتژیک خود ماهیتاً به دنبال فــرصتها است. وقتی پارادایم ها تغییر می کنند، با خود فرصتهای جدیدی را به همراه می آورند. دلیل این امر این است کــه قواعد جدید، فرصتهای جدیدی را می...
-
زوجهای کارآفرین
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:51
زوجهای کارآفرین زوجهای کارآفرین دکتر زهرا صباغیان: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دکتر محمود احمدپور داریانی: عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر محمد عزیزی: کارشناس ارشد مدیریت آموزش مقدمه در هزاره جدید کار و زندگی به همدیگر وابسته شده به طوری که جداکردن آنها گاه ممکن نیست زیرا فرد کارش را در خانه انجام می دهد؛ علاوه بر...
-
مدیریت تکنولوژیک
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:49
مدیریت تکنولوژیک چکیده این مقاله به دنبال آن است که نشان دهد مدیریت تحقیق و توسعه (R&D) مدیریت فناوری(MANAGEMENT OF TECHNOLOGY) و مدیریت تکنولوژیکی (TECHNOLOGICAL (MANAGEMENT) با یکدیگر تفاوتهایی دارند. به همین منظور ابتدا جریان اصلی به وجودآمدن مدیریت فناوری مورد بررسی قرار می گیرد و سپس از لحاظ فلسفه وجودی...
-
تئورى محدودیتها
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:48
تئورى محدودیتها مجید اسماعیلیان و منصور لعلی چکیده در اواخر دهه 80 گلدرات فیزیکدان یهودی، روشی برپایه اهداف و رویه های کار کارخانجات ارائه داد که فلسفه حاکم بر آن با نام تئوری محدودیتها (THEORY OF CONSTRAINTS=TOC) و راهکارهای اجرایی آن به نام فناوری تولید بهینه، شهرت یافت. تئوری محدودیتها مبتنی بر بهبود مستمر بوده و...
-
مدیریت فرایند محور
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:46
مدیریت فرایند محور مدیریت برمبنای فرایند مصطفی جعفری و پیمان اخوان چکیده متدولوژی مدیریت برمبنای فرایند، روشی است که با محور قراردادن فرایندهای یک سازمان، کسب و کار را دگرگون کرده و کــاستیهـــای سازمانهای امروزی را از میان برمی دارد. فعالیتهایی که ارزش آفرین نیستند در گوشه و کنار مرزهای عمودی و افقی سازمان پنهانند و...
-
مدیریت سایه
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:45
مدیریت سایه مدیریت سایه Management Sunshade در خیلی از سازمانها و نهادهای اجتماعی به اشکال گوناگون مدیریت سایه اعمال حاکمیت مستتر دارد که تفاوت آنها در شدت و ضعف اعمال آنها درسازمانها و نهادهاست. شاید قبل از اغاز بحث لازم باشد. تعریفی از مدیریت سایه بیان شود. تعـــــریف مدیریت سایه "مدیـــــریت سایه شکلی از اعمال...
-
خود شیرینی در سازمان
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:43
خود شیرینی در سازمان کاربردهای سازمانی خودشیرینی گردآوری و ترجمه: علیرضا مقدسی، تهمینه ناطق چکیده این مقاله تاکتیک های سازمانی را به طورکلی و خودشیرینی را به عنوان تاکتیکی که ازطریق آن فرد تلاش می کند تا جذابیت و نفوذ خویش را در چشم دیگر اعضای سازمان و مدیریت افزایش دهد، بررسی می کند. در ادامه از تعریف و تمجید، لطف و...
-
مدیریت ازطریق ارزشها
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:42
مدیریت ازطریق ارزشها مترجمان: کامبیز باغبان و سیروس آقایار به نظر شما چه اتفاقی روی خواهد داد اگر بتوان راهکاری اندیشمند درباره آینده سازمان ازطریق کشف روشهای نوین که به رضایت کلیه ذینفعان در سازمان منجر شود، ایجاد کرد؟ تحقق چنین امر خطیری به معنای استفاده از راهکاری جدید و گسترده است که پایه گذار سازمانی موفق، پایدار...
-
روش تدریس
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:40
روش تدریس روش حل مسئله یک روش دیگر باز در قالب الگوی حل مسائل قابل تحلیل بکارگیری تحت عنوان روش حل مسأله، روش یعنی در عمل اجرا کنیم یا گاهی روشهای مسأله محور نگر میگویند. در این روش چنانکه در الگو اشاره کردم به هیچ وجه معلم نقش انتقال اطلاعات را مستقیم و غیرمستقیم ندارد بلکه نقش راهنما را دارد. برای اینکه یک مقدار...
-
تغییر سازمانی
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:39
تغییر سازمانی فلسفه های سه گانه تغییر سازمانی امیرهوشنگ نظرپوری کیده این مقاله تغییر سازمانی را از دیدگاهی جدید مورد بررسی قرار می دهد. نگاههای سه گانه مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن به طور متفاوتی به پدیده تغییر می نگرند. در این مقاله سعی شده است که تغییر سازمانی و الگوهای آن، براساس این دیدگاههای سه گانه معرفی شود....
-
تدریس برای فردا
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:37
تدریس برای فردا تغییر نقش معلم در کلاس درس ICT چه تأثیری بر معلم ورزش و روش تدریس او دارد؟ -معلم چگونه تغییر می کند؟ ورود ICT به کلاس های درس، چه تأثیری بر معلمان دارد؟ آیا بر کار و فعالیت آنها می افزاید یا آن را کاهش می دهد؟ -آیا ICT ابزاری برای کمک به تدریس برنامه ی درسی است یا محتوای برنامه را افزایش می دهد؟ فناوری...
-
یادگیری ترکیبی
چهارشنبه 16 دیماه سال 1388 23:36
یادگیری ترکیبی مسعود محمدخانی: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی چکیده یادگیری سرآغاز نیاز به تکامل و بهتر شدن است. بدیهی است که هر چه علم و دانش بشری تکامل و توسعه بیشتری پیدا کند، نیاز به تحول در یادگیری و سازو کارهای آن بیشتر خواهد شد. در سالهای گذشته ، آموزشهای الکترونیک از رونق و توجه شایانی برخوردار بوده است. همزمان...